Black Friday este perioada pe care multi dintre noi o asteapta pentru a face cumparaturi de valoare mai mare, in special atunci cand vine vorba de bunuri de folosinta indelungata. Iar din acest punct de vedere, se pare ca vanzarile au crescut considerabil in ultimii ani.
Romania este o tara care s-a dezvoltat mult in ultimii ani din punct de vedere economic, aspect care se poate simti si in vanzarile incasate de catre cele mai mari magazine de la noi. Mai ales atunci cand vine vorba despre bunuri de folosinta indelungata, romanii au fost mai mult decat interesati sa se doteze cu aparatura electro-IT.

Cand vine vorba despre bunuri de folosinta indelungata, vanzarile din Romania sunt pe plus.
Conform studiilor GfK Temax, ultimii ani au adus incasari comparabile cu cele din 2007, exact ca inainte de criza. Un factor important pentru incurajarea vanzarilor l-a constituit, desigur, si introducerea fenomenului Black Friday pe piata din Romania.
Incasari ca inainte de criza – un nou boom economic?
Cu siguranta ca toate persoanele cu varsta de cel putin 30 de ani isi amintesc boom-ul economic din urma cu un deceniu, exact inainte de aparitia crizei financiare si pe plan local. Vorbim despre perioada creditelor de nevoi personale doar cu buletinul, indiferent daca nevoile erau urgente sau nu. Cu alte cuvinte, un apex autohton al consumerismului.
De-atunci si pana in prezent, Romania, la fel ca alte tari europene, a trecut printr-o criza financiara care a resetat valorile multor persoane. Linia dintre a vrea un lucru si a avea cu adevarat nevoie de acel lucru a devenit mai evidenta. Din acest considerent, dar si din lipsa fortei de cumparare, vanzarile au scazut.
Am ajuns totusi in anul 2017, iar piata si bugetul oamenilor se pare ca s-a refacut. Un departament unde incasarile sunt in mod evident mai ridicate este cel de bunuri de folosinta indelungata, mai exact aparatura electronica si electrocasnica. Sa fie aceasta o coincidenta sau semnalul unei societati care reincepe sa infloreasca?
Conform rapoartelor GfK Temax, vanzarile au crescut de la an la an in Romania, perioadele de varf fiind cele de Black Friday si in preajma Craciunului. Un aspect important in aceasta crestere il constituie, intr-adevar, introducerea Vinerii Negre in Romania, dar poate fi vorba de mai mult de-atat.
Unul dintre factori poate fi strict utilitar. Daca vorbim despre bunuri de folosinta indelungata, am putea spune ca, dupa cel mult un deceniu, intr-adevar avem nevoie sa le inlocuim. Iata de ce vanzarile din 2017 ar putea fi practic la fel ca cele din 2007, inainte de criza – o nevoie imediata.
Chiar si asa, credem ca fenomenul Black Friday a influentat foarte multa lume sa cumpere aparatura noua, datorita reducerilor substantiale. Poate in mod normal nu ai schimba frigiderul, dar daca vezi unul nou-nout, redus aproape la jumatate, de ce nu?
Nu in ultimul rand, ne-am distantat deja destul de mult de cele mai grele perioade din timpul cizei, ceea ce poate insemna ca piata isi revine incet-incet, iar noi am reinceput sa ne permitem mici si mari placeri. Cum alte cuvinte, intr-un fel sau altul, am uitat de criza.
Bunuri de folosinta indelungata, la mare cautare de Black Friday si nu numai
Black Friday in Romania reprezinta momentul cand foarte multe persoane se decid sa investeasca in articole costisitoare, in special in cele din categoria de bunuri de folosinta indelungata. Motivul este simplu – le pot cumpara la pret ceva mai mic.
Cresteri in vanzari s-au inregistart de la an la an, dar 2016 a fost anul decisiv, adica cel care s-a ridicat la nivelul lui 2007. Anul trecut, vanzarile in materie de bunuri de folosinta indelungata au crescut cu mai bine de 9% si au depasit suma de 2,55 miliarde de euro, conform unui studiu GfK.

Vanzari crescute in Romania in Q4 din 2015, conform rapoartelor GfK Temax.
Asa cum am spus, Black Friday este unul dintre factorii care au influentat cresterea vanzarilor, dar nu singurul. Rata de uzura a unui aparat electrocasnic, de exemplu, poate fi cu usurinta 10 ani – deci poate fi o simpla coincidenta.
Bazandu-ne pe datele pe care le avem, iata care sunt principalele categorii care au inregistrat cresteri in vanzari anul trecut:
- televizoare cu rezolutii si diagonale mari;
- boxele au inregistrat cea mai mare rata de crestere, urmate de sistemele audio;
- aspiratoare;
- aparate pentru prepararea bauturilor calde (espressoare, cafetiere, fierbatoare);
- camere foto digitale cu zoom digital;
- camere web si mouse-uri;
- telefoane mobile cu ecrane mari;
- casti cu microfon;
- imprimante cu sisteme CISS, dar si cartuse laser sau cu cerneala.

Statistici privind vanzarile din Romania in Q4 din 2016, conform GfK Temax.
La polul opus, iata o serie de categorii fata de care interesul publicului a scazut in 2016:
- sisteme video si de inregistrare;
- sisteme de navigare auto (GPS);
- electrocasnicele mari, cu toate ca a crescut interesul pentru aparatele cu specificatii superioare;
- aparate de ingrijire ale parului;
- camere foto digitale;
- rata de crestere pentru vanzarea de smartphone-uri a incetinit in T4;
- imprimante.
Majoritatea cresterilor au fost inregistarte in T4 din 2016, perioada care corespunde cu evenimentul Black Friday, dar si cu ofertele promotionale de Craciun. Asadar, incurajati de reducerile consistente, se pare ca romanii au fost mai dispusi sa isi innoiasca aparatura electronica si electrocasnica.
Ne putem astepta la alte cresteri de Black Friday 2017?
In anul 2016 a fost atins apogeul vanzarilor in ultimul deceniu, dar asta inseamna ca mergem inspre si mai mult sau intram intr-o curba descendenta? Cu toate ca anul de-abia a inceput, nu putem sa nu ne intrebam ce vanzari va aduce, in special de Black Friday 2017.
Ultimii ani au adus o crestere constanta in vanzari, chiar daca anumite categorii de bunuri de folosinta indelungata nu au mai prezentat atat de mult interes pentru public. Daca e sa urmarim aceasta tendinta, atunci 2017 ar trebui sa depaseasca anul 2007 in materie de vanzari, in special in T4.
Daca vom avea parte de asa ceva sau nu, este inca prematur de stabilit. Cu toate acestea, ni se pare ca publicul a devenit destul de selectiv in preferinte si mult mai dispus sa investeasca in aparatura de calitate.
Mai mult ca sigur vom reveni asupra acestui subiect, cel mai probabil dupa vanzarile de Black Friday 2017. In momentul in care vom avea suficiente date, vom putea compara statisticile si ne vom putea pronunta mai bine asupra intrebarii – ne aflam sau nu in fata unui nou boom economic?
Lasă un răspuns