În apropierea celui mai așteptat eveniment de discount din an, au fost publicate câteva recomandări ANPC de Black Friday 2021, pentru o experiență de shopping cât mai plăcută. Se recomandă atenția la detalii și informarea corespunzătoare – află mai multe!
Mai este foarte puțin până la începutul celei mai mari campanii de reduceri din an, dar ce recomandări ANPC de Black Friday 2021 ne sunt făcute înainte de startul oficial?
► Vezi aici lista cu 100+ magazine de Black Friday!
Pentru a minimiza riscul unei experiențe neplăcute în timpul noii ediții de Black Friday, autoritățile ne sfătuiesc să ne informăm cum se cuvine referitor la desfășurarea campaniilor, dar și asupra produselor pe care vrem să le cumpărăm. Citește mai departe pentru a afla declarațiile oficiale!
Recomandări ANPC de Black Friday 2021 – o nouă ediție cu minimum de probleme
Black Friday 2021 în România începe oficial în data de 12 noiembrie, odată cu lansarea campaniei organizate de către eMAG. Chiar dacă anumiți retaileri au dat deja startul reducerilor sub sloganul Black Friday, chiar și aceștia vor avea mai mult ca sigur oferte înnoite la data menționată.
Evenimentul Black Friday a evoluat considerabil din 2011 și până în prezent, dar chiar și așa se întâmplă să mai existe anumite nemulțumiri din partea cumpărătorilor. Pentru a minimiza șansele unei experiențe de shopping neplăcute, au fost publicate câteva recomandări ANPC de Black Friday 2021, pe care ți le aducem și noi la cunoștință.
Într-o declarație oficială, Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), a precizat:
Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri și a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday.
Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de stabilire şi publicitate a preţurilor.
Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă, care reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus”.
Aceasta este o lege despre care s-a discutat mult în anii precedenți, întrucât au fost sesizări cum că anumiți comercianți nu au respectat această regulă și au mărit prețurile chiar înainte de Black Friday, iar reducerile aplicate în cadrul campaniei nu făceau decât să reducă articolul la prețul original.
Tocmai din acest motiv, dl. Anghel recomandă verificarea prețurilor înainte de campanii, prin site-uri care compară prețurile pentru același produs. Pentru a evita pe cât posibil neplăceri, reprezentantul ANPC recomandă astfel verificarea prețurilor (cu tot cu TVA), a stocurilor și a taxelor și condițiilor de livrare.
Retailerii sunt obligați prin lege să informeze corect cumpărătorii cu privire la produsele și serviciile puse la dispoziție, mai ales când vine vorba de prețuri, reduceri și livrare. De reamintit este și faptul că un cumpărător are dreptul să restituie produsele comandate online în termen de 14 zile de la primire, fără a invoca vreun motiv. Vânzătorul trebuie să restituie contravaloarea produsului în termen de maximum 14 zile de la data când este solicitat returul. Desigur, consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile comerciantului cu atenție, întrucât fiecare comerciant poate să aibă condiții specifice de retur al produselor.
„Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţa contractul şi are la dispoziţie 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv”, declară Paul Anghel.
ANPC, prin intermediul ECC România, a realizat un ghid ajutător pentru consumatorii care plănuiesc să facă achiziții în perioada Black Friday. Printre aceste recomandări ANPC de Black Friday 2021 se regăsesc informații despre contractul încheiat între consumator și comerciant la achiziția unui produs. Pentru magazinele offline, contractul se consideră a fi încheiat în momentul plății și primirii produsului, dar în cazul magazinelor online este considerat încheiat în momentul confirmării comenzii. Pentru magazinele clasice, legea nu le dă dreptul de a renunța la contract, în timp ce pentru magazinele online legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice pentru retur.
Referitor la garanție, directorul ANPC a explicat că regulile se aplică indiferent dacă produsele sunt cumpărate online sau fizic și indiferent de prețul acestora, dacă este redus sau întreg. Conform legii 449/2003, republicată, este stabilit că există două tipuri de garanții – cea legală de conformitate și garanția comercială, care pot fi în vigoare simultan pentru același produs. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului și se aplică oricărui produs (cu mici excepții clare), iar cea comercială este una acordată suplimentar, atât de către producător, cât și de către vânzător. Aceasta nu o înlocuiește și nu o anulează pe cea legală.
Toate aceste informații trebuie să fie puse la dispoziție de către orice comerciant, dar este în egală măsură și datoria cumpărătorului de a se informa și a solicita aceste date în cazul în care nu le găsește sau nu sunt prezentate într-un mod foarte clar. Ca o concluzie, Paul Anghel declară:
În cazul în care consumatorii consideră că drepturile le-au fost încălcate le recomandăm să ia legătura cu comercianţii pentru soluţionare, iar dacă situaţia nu a fost soluţionată pe cale amiabilă, să ne semnaleze abaterea și îi asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul.
Lasă un răspuns