Desi inca nou in Romania, Black Friday a devenit rapid evenimentul de shopping cel mai asteptat al anului, atat de catre comercianti, cat si de catre cumparatori, ambele categorii avand beneficii clare de pe urma sa.
Boom-ul de reduceri are loc atat in mediul clasic, adica in magazinele fizice, cat si in cel online, e-commerce-ul fiind din ce in ce mai solicitat. Intr-o lume in care nevoia de „mai mult, mai repede, mai bine” este intr-o continua crestere, Internetul ne-a devenit cu pasi repezi cel mai bun prieten, nefiind niciodata o dezamagire. Poate doar atunci cand avem pene de curent.
Comertul online acopera deja toate sferele: filme, presa, carti, home design si orice ne poate trece prin cap, insa una pare sa se indrepte incet dar sigur catre locul I.
Desi aproximativ 3 sferturi din populatia Romaniei cu varste cuprinse intre 16 si 55 de ani este conectata la Internet, un studiu efectuat in 2013 de compania de cercetare de piata Daedalus Millward Brown arata ca doar 27% dintre romani cumpara din magazinele virtuale. Acesta nu este nicicum un motiv de ingrijorare, fiindca shopping-ul online castiga adepti din ce in ce mai multi, mai ales in perioadele cu reduceri.
Ce ne oferta online-ul si ce luam noi de la el?
La drept vorbind, mediul online ne ofera de toate. Pentru ca e darnic foc si pentru ca are de unde. Iar noi, cum suntem selectivi, luam ce vrem, ce ne trebuie, sau ce le trebuie, ca doar mai facem si cadouri. Asadar, ce prefera cumparatorii romani sa achizitioneze online?

Dupa plata facturilor la utilitati, romanii cheltuiesc banii online pe haine si echipamente electroIT.
Efectuat in perioada 02-08 februarie 2013, studiul celor de la Daedalus Millward Brown mai arata ca printre preferintele romanilor in materie de shopping virtual se afla fashion shopping-ul, mai pe dulcea noastra limba spus, cumparaturile de articole vestimentare, incaltaminte si accesorii. Mai exact, esantionul de 600 de respondenti cu varste cuprinse intre 18 si 55 de ani din mediul urban a dus la concluzia ca achizitiile online de haine si incaltaminte se afla pe locul 2 in topul preferintelor, mai mult de 38% din cumparatorii online indreptandu-se catre site-urile de haine, pe locul 1 aflandu-se cei mai practici, aproximativ 43%, ca sa fim exacti, care isi imprietenesc Internetul si cardul pentru a-si plati facturile online.
Dupa haine, urmatoarele locuri sunt ocupate de achizitiile de electronice, cosmetice, produse IT, carti, bilete la concerte si de avion, cele mai putin dorite fiind muzica, filmele, jocurile sau produsele alimentare.

Exista o gramada de variante de cumparaturi in categoria fashion. Numarul de magazine ce vand haine si incaltaminte a crescut vertiginos in ultima perioada.
Nu este de mirare ca site-urile de haine sunt atat de vizitate, avand in vedere ca din cei 1,2 milioane de romani care cumpara online, 57,3% sunt femei. Nici faptul ca femeile fac mai mult shopping online decat barbatii nu ar trebui sa ne mire. La urma urmei, shopping-ul e shopping, indiferent de mediu, iar noi profitam de toate caile. Dar ce ne face sa deschidem fereastra magazinului in browser-ul de net si nu usa lui, din cladirea de pe bulevard sau din mall?
De ce ne place sa cumparam online?
Odata cu aparitia Internetului in tara noastra, am inceput sa profitam de el cat si cum am putut, explorandu-i toate optiunile si experimentand motivele pentru care ne face viata mai usoara. Am ajuns, astfel, sa gustam din comertul virtual, de care profitam din ce in ce mai des. Dar de ce o facem? Pentru ca beneficiile sunt multe. Iar site-urile de articole vestimentare si incaltaminte nu fac exceptie.
1. Putem compara usor preturile si ofertele
Daca una din dorintele noastre era sa fim in doua locuri in acelasi timp, cumparaturile online ne dau aceasta ocazie. Pentru ca avem posibilitatea sa comparam preturile produselor din zeci de magazine diferite in acelasi timp. Astfel, putem decide de unde sa facem cumparaturile, nu ne mai intrebam daca am facut alegerea corecta, ca deh, „daca «dincolo era mai ieftin»?”, iar partea cea mai buna este ca tot procesul are loc rapid, fara a ne deplasa din magazin in altul.
2. Varietate mai mare de produse
In online nu se pune problema rafturilor si suporturilor de haine pe care acestea trebuie sa incapa. Spatiul de stocare in online este, deci, vesnic incapator. Acest lucru face sa ne bucuram de disponibilitatea multor pagini de articole, din care sa alegem exact ce ne place, fara a ne multumi cu putin. Si este benefic, de asemeni, pentru magazin, care se poate, astfel, extinde cu usurinta.
Amazon.com este un exemplu perfect, site-ul incepand prin a vinde carti, ulterior extinzandu-se, oferind acum in plus de la produse de decoratiuni interioare, la jucarii sau chiar haine. Exista un exemplu asemanator si pe piata autohtona, unde un brand cunoscut in materie de carti online a intrat de curand pe domeniul fashion.
3. Preturile, mai bune in online
Aproximativ un milion dintre noi au cont pe site-uri de reduceri la haine si accesorii. Pentru ca suntem in cautare de produse la preturi cat mai mici si putem fi siguri ca acestea pot fi gasite pe Internet. Plata chiriilor dispare, numarul de angajati este mai mic, cheltuielile sunt, deci, scazute, ceea ce permite comerciantilor care isi desfasoara activitatea in online sa isi ofere marfa la preturi cu pana la 10% mai mici. De aceea, apelam la magazinele online de haine, iar daca vrem sa le probam sau sa le simtim calitatea, o putem face la sediile de unde isi duc activitatea, daca acestea se afla in orasul nostru.
Unele cliente sunt mai inventive si prefera sa mearga in magazinele de desfacere ale site-urilor pentru proba sau pentru a se convinge de calitatea produselor, apoi se intorc acasa, de unde si le achizitioneaza.
4. O a doua opinie, mereu valabila
Daca nu suntem siguri de ceea ce ni se potriveste sau de calitatea produselor pe care am pus ochii, putem afla parerea celorlalti – chiar daca nu suntem insotiti de nimeni – si fara a parea ciudati din cauza ca abordam straini. Pentru ca nu ii vom intreba direct. Internetul abunda de pareri referitoare la ceea ce cautam, de la comentarii directe in pagina produsului, la forumuri sau review-uri pe bloguri.
Credibilitatea produsului creste cu atat mai mult, daca apelam la surse influente, cum ar fi persoanele publice pe care le apreciem, care isi spun parerea pe blogurile personale, parere care de multe ori nu este cumparata.
5. Oh, drag timp, dor imi mai era de tine!
Una din multele calitati ale shopping-ului online este timpul economisit. Hainele vin la noi, nu noi la ele. Ne sunt prezentate zeci de modele odata, nu mai ducem povara cozilor si a drumului inapoi spre casa si putem face asta oricand, oricat de tarziu in noapte.
Ce ne atrage la un site de haine?
Acum ca am ales varianta online, convinsi ca este cea mai buna optiune, avem de ales site-urile de pe care vom cumpara. Oferta e mare, iar acest lucru poate fi coplesitor. Cum stim care sunt site-urile in care putem avea incredere? Sigur, numele cunoscute vor avea mereu fani care sa le recomande si argumente convingatoare. Dar daca magazinul este unul nou pentru noi si pentru cei cunoscuti noua, iar Google e sarac in pareri, ne putem ghida dupa altceva.
Clientele magazinelor online au niste preferinte cand vine vorba de alegerea site-ului care sa le convinga. Pe langa preturile aplicate, este foarte important look-ul site-ului. Acesta trebuie sa fie usor navigabil, placut ochilor, sa aiba fotografii clare, de preferat cu modele umane placute si expresive, plus descrieri ale produselor cat mai detaliate, pentru a facilita alegerea. Informatiile despre plata, transport si contact, aflate intotdeauna la vedere, vor creste increderea in site a noilor cliente.
Ce le face pe cliente sa spuna „nu”?
Ca shopping-ul online are plusurile lui, o stim cu totii deja. Cu toate acestea, sunt persoane care se tem sa isi faca astfel cumparaturile, iar cand sunt convinse sa acceseze un site care comercializeaza haine, renunta pana la finalizarea cumparaturilor. De ce?
Exista teama ca site-ul sa nu fie de incredere
Daca este prima data cand ne plimbam intr-un magazin online si ne vine greu sa ii impartasim datele de pe card sau nu avem incredere sa platim in avans, de teama ca nu vom primi coletul, putem opta pentru plata ramburs, optiune pe care toate magazinele online o au. Si putem face acest lucru pana ne convingem ca totul este bine si, astfel, site-ul cu pricina ne castiga increderea.
O alta teama este aceea ca masurile nu vor corespunde
Producatorii diferiti, din tari diferite, cu sisteme diferite de masurare si denumire a marimilor, vor face sa existe un eventual decalaj, ceea ce ne poate crea disconfort.

Nu va faceti probleme! Comandarea online a unei masuri mai mari sau mai mici este un lucru des intalnit in cazul hainelor. Majoritatea magazinelor online au insa o politica avantajoasa in privinta returnarii produselor.
Este bine de stiut ca site-urile care se respecta si care isi respecta clientele au un tabel in care explica diferentele de masuri, de exemplu cum o bluza de marimea 34 este egala cu o alta de marimea XS, care echivaleaza cu englezescul 6. Chiar si asa, marimile ar putea sa nu corespunda. Unele site-uri au grija sa probeze hainele si astfel sa fie atente ca ceea ce scrie pe eticheta sa corespunda cu realitatea. In cazul in care cele doua nu corespund, vor schimba marimile de pe eticheta cu cele reale, pentru ca noi sa fim multumiti.
Pe langa asta, exista site-uri precum Fits.me care ne arata exact ce marimi ni se potrivesc in functie de masurile noastre si inaltime, precum si cum ar sta pe noi, folosind un manechin virtual.
Iar daca nici asa nu nimerim marimea potrivita, putem oricand sa returnam ceea ce am comandat.
In materie de fashion, in functie de tara si de regiune sau de tipul produsului, intre 20% si 50% din produsele comandate online sunt returnate dintr-un motiv sau altul. Asta poate sa ne ingrijoreze sau, din contra, sa ne incurajeze, aratandu-ne ca putem cumpara fara grija, caci daca suntem nemultumiti, putem returna produsul cumparat. Orice site are un „return policy” propriu, care ne informeaza despre termenii si conditiile in care putem face un retur sau un schimb, pe care il putem consulta inainte de a face o comanda. Astfel, stim exact cu ce avem de-a face si daca putem avea incredere sau nu.
Site-urile mai pot avea probleme
Fiind online, orice magazin poate avea mici probleme tehnice: clientele sunt descurajate din a-si finaliza comenzile din cauza unor erori ale site-ului, al procesului lent de finalizare sau pentru ca unele magazine cer inregistrarea intr-un cont, iar ele nu doresc sa faca acest lucru.
Solutiile insa exista!
Oricum ar fi, solutii pentru toate problemele ce ar putea fi intampinate exista. Iar aceste mici impedimente nu anuleaza multele beneificii pe care shopping-ul online de haine ni-l aduce, ceea ce il face atat de asteptat de Black Friday.
Lasă un răspuns