Am auzit cu totii de Black Friday – evenimentul de la sfarsitul lunii noiembrie, cand lumea-ntreaga, cu mic, cu mare, porneste la vanatoare de chilipiruri. Pseudo-sarbatoarea, originara din Statele Unite ale Americii, este o conventie intre retaileri si consumatori, care marcheaza startul sezonului de cumparaturi de Craciun.
Istoria Black Friday din 2012 consemneaza aproape 250 de milioane de americani, care au lasat in magazine peste 59 de miliarde de dolari. Conceptul se raspandeste rapid peste tot in lume. Exista, insa, voci care spun ca nu va mai supravietui mult.

Black Friday si Boxing Day sunt cele mai cunoscute evenimente de cumparaturi din perioada sezonului de iarna. Magazinele online si offline sunt luate cu asalt de consumatori. Sursa: Wikipedia Commons
Black Friday (n.r. Vinerea Neagra), cu reducerile si campaniile sale promotionale, se afla intr-o stransa legatura cu vestitele parade organizate de Ziua Recunostintei de magazine precum Macy’s – din New York, sau fostul Eaton – din Toronto. Inca de la sfarsitul secolului al XIX-lea, inceputul secolului XX, aceste parade marcheaza startul sezonului de Sarbatori in Statele Unite ale Americii.
De-a lungul timpului, s-a creat o lege nescrisa, unanim acceptata de catre marile magazine si micii comercianti, deopotriva, conform careia campaniile publicitare pentru Craciun incep dupa incheierea paradelor, asadar in vinerea de dupa Ziua Recunostintei. Astfel, an de an, de Black Friday, vitrinele magazinelor imbraca haine de sarbatoare si se straduiesc sa le atraga atentia cumparatorilor prin promotii care mai de care mai atractive.
Legatura cu Ziua Recunostintei
In timpul Razboiului Civil, pe data de 3 octombrie 1863, presedintele american Abraham Lincoln a transformat Ziua Recunostintei intr-o sarbatoare nationala oficiala. Ziua urma sa fie celebrata in ultima joi din luna noiembrie.
Cateva decenii mai tarziu, in 1939, aceasta ultima zi de joi avea sa pice exact pe data de 30, lasandu-le astfel comerciantilor mai putin de 24 de zile pentru a-si promova campaniile de Craciun. In incercarea de a sprijini economia, presedintele acelor vremuri, Franklin D. Roosevelt, a mutat Ziua Recunostintei cu o saptamana inainte. Initiativa a provocat multa confuzie in randul americanilor. Sarbatoarea a fost numita, ironic, “Franksgiving” (n.r. joc de cuvinte cu trimitere la “Thanksgiving”, Ziua Recunostintei). Asadar, doi ani mai tarziu, Congresul Statelor Unite ale Americii a votat ca Ziua Recunostintei sa fie celebrata anual in cea de-a patra joi a lunii noiembrie, indiferent de data.
De ce e vinerea atat de neagra?
“Black Friday” e o denumire care te duce cu gandul, mai degraba, la un colaps financiar sau, poate, la o pana de curent de proportii.
De la inceputul anilor ’80 si pana acum, comerciantii din Statele Unite incearca sa ne convinga ca termenul de “Black Friday” isi are, de fapt, originile in registrele contabililor, acolo unde pierderile sunt trecute cu rosu, iar profiturile, cu negru.

In trecut, cerneala neagra era folosita pentru intrarile profitabile in registrele contabile, iar cea rosie pentru pierderi.
Vinerea de dupa Ziua Recunostintei le aduce comerciantilor de peste ocean cel putin o treime din profiturile anuale, bilanturile contabile sunt “innegrite”, asadar denumirea de “Black Friday” ii vine manusa! Desi explicatia are sens si e destul de ingenioasa, originile termenului sunt mai vechi si mai “intunecate”.
Istoria consemneaza multe vineri “negre” – zile care au adus dupa ele consecinte funeste. Termenul de “Black Friday” a fost folosit in repetate randuri in timpul crizei economice din Europa si Statele Unite, dintre anii 1873-1879 (“Long Depression” sau “Criza cea lunga”), pentru a descrie evolutiile dezastruoase ale burselor. In Australia, “Black Friday” aminteste de incendiile de pe 13 ianuarie 1939, care au devastat 20.000 de kilometri patrati de teren si au lasat in urma lor nu mai putin de 71 de victime.
In anii ’50, directorii fabricilor de pe intinsul Statelor Unite ale Americii au inceput sa se refere la vinerea de dupa Ziua Recunostintei, ca fiind “Vinerea Neagra” (Black Friday), intrucat cei mai multi dintre angajati obisnuiau sa se invoiasca de la munca pe motiv de boala. Aceasta asa-zisa maladie necunoscuta a fost ironizata de catre ziarele vremurilor, fiind considerata “o afectiune extrem de grava, depasita pana acum in gravitate doar de ciuma bubonica”.
La inceputul anilor ’60, denumirea “Black Friday” era deja bine cunoscuta in Philadelphia. Departe de a fi o formula de alint, era folosita de catre politistii locali, pentru a descrie vinerea de dupa Ziua Recunostintei, cand orasul devenea sufocat de masini si de pietoni, care le dadeau mari batai de cap.

In prim-plan in luna noiembrie: Black Friday!
Denumirea a prins rapid si a inceput sa fie asociata exclusiv cu vinerea de dupa Ziua Recunostintei si, totodata, cu startul sezonului de Sarbatori. Cu toate acestea, sonoritatea negativa continua sa-i dea tarcoale.
Se apropie sfarsitul?
Pana in anul 2001, inclusiv, cea mai aglomerata zi de cumparaturi din SUA a fost sambata de dinaintea Craciunului. Incepand cu anul 2002, lucrurile s-au schimbat: Black Friday a devenit, de departe, cea mai “suprapopulata”, si astfel cea mai profitabila zi de cumparaturi din Statele Unite ale Americii. Aceasta crestere in popularitate se explica prin faptul ca cei mai multi dintre oameni au liber de Black Friday, iar magazinele asigura programe prelungite si se intrec in oferte.
Unele voci speculeaza ca ziua va avea o viata scurta de acum inainte si ca va disparea in curand. Ipoteza s-ar justifica printr-o privire mai atenta la profilul consumatorului “post-recesiune”. Cumparatorii au inceput sa caute oferte si chilipiruri pe tot parcursul anului, nu doar intr-o singura zi. In consecinta, retailerii sunt constransi de aceasta tendinta a consumatorilor si se straduiesc sa le capteze atentia, prelungindu-si promotiile. Este doar o chestiune de timp pana cand acestea vor deveni o obisnuinta.
De altfel, potrivit Experian Marketing Services, cautarile pe internet ale celor insetati de reduceri au crescut deja cu 11% anul acesta, fata de cel precedent, iar peste jumatate dintre retaileri si-au pus la punct strategiile pentru Black Friday inca din luna iunie si planuiesc sa isi lanseze campaniile promotionale dinainte de Halloween (31 octombrie).
Lasă un răspuns