Multi dintre noi asteptam ofertele de Vinerea Neagra pentru a ne cumpara produsele dorite demult, dar sunt preturile intr-adevar mai bune? Analiza Consiliului Concurentei arata faptul ca exista un procent de 80% de reduceri false de Black Friday.
Black Friday este o perioada excelenta pentru a ne innoi aparatura din casa, a comanda articole fashion si de ingrijire personala la preturi mai avantajoase sau pentru a rasfata persoanele dragi cu cadouri speciale. Sau cel putin asa ar trebui sa fie, nu? Dar este intr-adevar?
Conform raportului Consiliului Concurentei, exista foarte multe reduceri false de Black Friday – mai exact, in procent de 80%. Iar prin false ne referim la faptul ca pretul de referinta al multor produse a fost majorat sau mentinut artificial inaintea campaniei.
Reduceri false de Black Friday – preturi majorate ilegal
Cu toate ca putem face cateva achizitii foarte bune, se pare ca ofertele de Black Friday nu sunt mereu corecte. Consiliul Comertului a publicat un raport conform caruia exista un procent de 80% de reduceri false de Black Friday.
Comerciantii nu respecta intotdeauna legislatia si afiseaza un pret de referinta marit sau mentinut artificial inaintea lansarii campaniei „negre”. Legea (OG nr. 99/2000) spune ca un comerciant care doreste sa faca o reducere de pret trebuie sa raporteze aceasta reducere la un pret de referinta, adica la cel mai mic pret folosit in ultimele 30 de zile. In schimb, multe magazine online maresc preturile cu mai putin de 30 de zile inaintea lansarii campaniei Black Friday , astfel incat reducerea sa para mai mare decat este in realitate. Iata extrasul din raportul Consiliului Concurentei:
24. Analiza realizata în cadrul Studiului de caz 2017 (perioada de analiza: campania de Black Friday 2017 si o luna in urma) a evidentiat urmatoarele:
– In aprox. 82% din inregistrarile de pret valide procesate (121 din 147), pretul de referinta de Black Friday (2017) a fost mai mare decat pretul efectiv practicat in ultimele 30 de zile, acest lucru fiind interzis conform art. 33 alin (1) lit. (a) din OG nr. 99/2000;
– Mai mult, in aprox. 29% din inregistrarile valide procesate (43 din 147), pretul de referinta de Black Friday a fost mai mare decat pretul maxim practicat in ultimele 30 de zile. Aceasta situatie indica o tendinta de crestere sau mentinere la un nivel inalt, in mod artificial, a pretului de referinta de Black Friday;
– Constatari similare referitoare la incalcarea prevederilor art. 33 alin (1) lit. (a) din OG nr. 99/2000 au fost facute si in cadrul Studiului de caz 2015.
Aceasta practica este foarte raspandita, in special in comertul electronic si este in detrimentul cumparatorului. Aceste reduceri false de Black Friday ne dau o falsa perceptie asupra valorii produselor pe care le cumparam, dar si asupra capacitatii noastre de a prinde „cele mai bune oferte”. Cu siguranta ti s-a intamplat cel putin o data sa te bucuri de deal-ul pe care l-ai facut, doar ca sa descoperi la relativ scurt timp ca puteai face unul si mai bun.
„Aceasta practica, de a creste sau de a mentine artificial pretul de referinta in cadrul promotiilor (exemplu Black Friday), creeaza consumatorilor impresia ca beneficiaza de o reducere mai mare decat este in realitate. De fapt, consumatorii platesc un pret apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o incalcare a legislatiei in domeniu”, declara Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Mai mult, ancheta facuta de Consiliul Concurentei a demonstart faptul ca mai mult de jumatate din volumul vanzarii realizate de principalii retaileri rezulta din produse la preturi promotionale. Cu alte cuvinte, foarte multe din produsele monitorizate de pe diverse site-uri se aflau la preturi reduse si inainte de campanie.
Mai facem cumparaturi de Black Friday?
Reducerile de Vinerea Neagra au invadat magazinele online si offline in ultimii ani si recunoastem ca banuiam faptul ca nu toate sunt chiar pe bune. Cu toate acestea, vestea ca exista atat de multe reduceri false de Black Friday ne-a intristat. Chiar si asa, suntem increzatori ca toate aceste rapoarte si verificari vor sili retailerii sa trateze campaniile promotionale cu seriozitate si intr-un mod corespunzator cu legislatia in vigoare.
Black Friday este un eveniment care acopera un procent semnificativ din vanzarile online anuale. In 2017, vanzarile din cadrul acestei campanii au ajuns la aproximativ 200 de milioane de euro, adica in jur de 7% din vanzarile realizate pe tot parcursul anului. Fata de 2016, comertul electronic a crescut cu 55% in 2017, cu pana la 2,8 miliarde de euro, iar o mare parte a acestei cresteri se datoreaza si reducerilor „negre” din noiembrie.
Odata cu aceste cresteri este normal sa existe si o monitorizare mai amanuntita a comertului realizat de retaileri si este chiar indicat. Astfel, putem sa speram la un comert care sa avantajeze atat vanzatorul, cat si cumparatorul. In calitate de client, avem dreptul sa primim informatii corecte, transparente, care sa ne ajute sa luam o decizie optima cu privire la produsele si magazinele in care hotaram sa ne investim banii.
Cu aceste ganduri pozitive in minte, noi vom continua sa urmarim promotiile „negre” din cadrul magazinelor online din tara si speram sa ne ramai alaturi in cautarea celor mai interesante – si cinstite! – oferte. Poti citi intregul raport al Consiliului Concurentei din Romania, intitulat „Raport al investigaţiei privind sectorul comerţului electronic”, accesand acest link.
Lasă un răspuns