Stim ca Vinerea Neagra este unul din cele mai asteptate evenimente din lumea cumparaturilor. Mai stim si ca ne putem bucura de un munte de produse oferite la promotie, pe care poate in restul anului nu ni le-am permite. Si mai stim ca este cea mai aglomerata zi de cumparaturi din an.
Dar nu numai atat! Am gasit multe informatii legate de aceasta zi speciala pentru comercianti si cumparatori, dar cate din lucrurile pe care le stim sunt adevaruri si cate sunt simple mituri?

Mituri despre Black Friday, dar si adevaruri, prezentate pe Black Friday Mania.
1. Reducerile de Black Friday incep in Vinerea Neagra
Ce cred multi dintre noi este ca trebuie sa se aseze la coada in fata magazinului de la prima ora a diminetii, poate chiar inainte sa deschida, pentru a prinde reducerile de Black Friday. In realitate, cele mai multe magazine care adopta traditia taierii preturilor isi incep aceste promotii cam cu o saptamana inainte, dand drumul, astfel, asa numitei „Saptamani Negre” (sau „Black Week”). Mai mult, unele magazine spun start ofertelor cu doua saptamani inainte, iar altele, precum Amazon, care se lauda cu „Early Black Friday Deals” (n.r. oferte timpurii de Black Friday) incep incet-incet sa lanseze oferte speciale inca de pe-acum.
In Statele Unite, magazine precum Walmart, Target, Toys ‘R’ Us si Kmart anunta ca boom-ul de reduceri se va declansa incepand cu seara de Thanksgiving, ceea ce ii face pe cei de la dealnews.com sa ii ghideze pe americani catre cumparaturile de joi seara, acestea fiind, conform analizei lor, mai avantajoase.
2. Magazinele au stoc din belsug pentru oferta vedeta
Americanii le zic „doorbusters”, un termen care eticheteaza perfect ceea ce comerciantii considera a fi cele mai atractive oferte pentru magazinele lor. Deal-urile vedeta, adica. De exemplu, acea pereche de bascheti oferita de magazinul de articole sportive „X” la reducere colosala, care apare pe panourile stradale gigant, greu de ignorat.
De ce „doorbusters”? Se porneste simplu de la imaginea unui puhoi de oameni gata sa darame usa magazinului pentru a pune mana pe comoara promovata. Nu era greu de ghicit. Ca imaginea creata de termen reflecta sau nu adevarul, asta n-o stim. Sau…?

Ofertele de tip „doorbusters” – bune doar pentru cei iute de picior.
Oricum, atunci cand ne repezim sa punem mana pe ceea ce panoul ne zice ca e bine sa avem la banii aia, credem ca sigur avem sanse sa iesim biruitori din magazin, stocul fiind suficient. Se pare ca nu este chiar asa.
De fapt, aceste „doorbusters” sunt articole la preturi foarte bune, incredibil de bune, menite sa atraga puternic cumparatorii in magazinele care le gazduiesc si sa starneasca impulsul acestora de a cumpara. Odata ajunsi in taramul minunat, cumparatorii nu trebuie sa fie socati daca produsele nu vor mai fi in stoc, acestea avand numar foarte scazut si fiind, cel mai probabil, inhatate de foarte putini din cei multi din fata lor la coada. Dar daca tot sunt acolo, hai sa nu plece cu mana goala.
Desigur, asta nu este o regula menita sa ne descurajeze. Ideea este ca trebuie sa ne cantarim optiunile si sa cercetam nitel teritoriul ofertelor caci, cine stie, poate avem sanse mai mari sa gasim acelasi articol disponibil in alta parte, la un pret la fel de bun. Si oricum, putina cercetare nu a stricat niciodata nimanui.
3. Trebuie sa ne asezam la coada cu noaptea-n cap pentru a pune mana pe „doorbusters”
Da si nu. Daca stim sigur ca avem nevoie de produsul promovat si stim si mai sigur ca suntem printre primii la coada si ca merita intr-adevar efortul, mai ales daca avem timp de pierdut, putem sa dam curs micii noastre nebunii.
Insa putem apela la o varianta mai putin chinuitoare: mediul online. Majoritatea magazinelor au si site-uri, pe care vand aceleasi produse, asa ca mari sunt sansele sa ne bucuram de aceeasi oferta fara bataile de cap pe care le-ar presupune campatul in fata magazinului inca nedeschis. Statul la coada poate sa fie „util” doar daca vrem neaparat sa scapam din casa vreo cateva ore si n-avem o scuza suficient de buna.

Promotiile si ofertele de Black Friday sunt la fel de mari si in mediul online.
4. Statul la coada de Black Friday = sport sangeros
Datorita stirilor din media (unde reportajele alarmiste si senzationale sunt prioritizate, deoarece fac rating), anticipam un haos violent ce s-ar putea isca in orice moment in timpul asteptarii la coada de Black Friday din magazin, asa ca stam cuminti in casa.
Totusi, mai ales cand vine vorba de cozile la magazine cu nume cunoscute si respectate, sunt relativ mici sansele ca noi sa iesim din cozi mai degraba bine sifonati si cu cosul gol decat triumfatori, cu produsele mult dorite la preturi reduse. Si asta pentru ca, desi factori precum statul mult in picioare si atingerea involuntara a coapsei necunoscutului de langa ne cam scade nivelul pacii interioare, incercam sa ne mentinem cat se poate de calmi, atat pentru sanatatea noastra, cat si pentru ca nu ne place sa ne facem de ras.
Mai mult, pentru ca nu le place publicitatea negativa, magazinele care se si ne respecta vor incerca sa tina lucrurile sub control. Accent pe „ne respecta”.
Un sambure de adevar este la mijloc insa, fiind nu putine cazurile cand cozile in asteptarea reducerilor si promotiilor au degenerat. Oare de aceea eMAG a ales anul trecut sa sustina doar varianta online a Black Friday?!
5. Black Friday este cea mai aglomerata zi de cumparaturi
Noi credem, avand atatea oferte greu de combatut la dispozitie, ca Vinerea Neagra este cea mai mare si cea mai aglomerata zi de shopping a anului. Ce aflam acum cu surprindere este ca lucrurile nu stau tocmai asa. Si asta nu pentru ca ofertele nu ar fi atragatoare si Black Friday nu si-ar merita locul 1 in topul zilelor cu cele mai multe reduceri. Pentru ca il merita! Doar ca unii prefera sa acorde atentie si altor zile de shopping din restul anului.
Ziua dinaintea Craciunului este in continuare cea care aduna cei mai multi cumparatori in magazine, in lumea intreaga. Preturile nu sunt nicidecum la fel de bune precum de Black Friday. Ba chiar pot fi putin umflate: comerciantii stiu ca lasam cumparaturile pe ultima suta de metri si profita de asta din plin.
Multi dintre noi nu au timp sa faca pregatirile de sarbatori din timp, ori din cauza serviciului, ori din cauza ca pur si simplu au alte prioritati, si aleg astfel sa faca shopping-ul de Craciun chiar in Ajun. Iar acelasi lucru este valabil si pentru petrecerea de Revelion, incat cea mai mare concentratie de cumparaturi se intalneste de fapt in ultimele doua saptamani ale anului.
Mituri, nemituri, adevaruri sau simple strategii de marketing, reducerile si promotiile sunt mereu binevenite. Asa ca, indiferent de ceea ce credem ca stim si ce aflam de fapt in final, e bine sa profitam de ofertele de Black Friday, pentru ca daca o facem cu cap, satisfactiile nu vor intarzia sa apara.
Lasă un răspuns