Produsul intern brut al Romaniei a inregistrat o crestere de 3,5% in 2013 – conform ultimelor estimari ale INS. Consumul se stie ca a fost si este in continuare un motor important al economiei. Cum au evoluat insa vanzarile pentru produsele de folosinta indelungata in Romania, in anul 2013? Dar in ultimul trimestru al anului?
GfK a publicat datele si raportul Temax pentru Romania in privinta vanzarilor de bunuri de folosinta indelungata pentru tot anul 2013. Raportul analizeaza vanzarile generate, precum si evolutia trimestriala, respectiv anuala, pentru 7 tipuri de produse: electronice, echipamente telecom, echipamente foto, electrocasnice mici si mari, produse IT si imprimante.
Doua domenii au inregistrat un recul in 2013: cel al echipamentelor foto si cel al imprimantelor si multifunctionalelor. Insa per total, anul 2013 a consemnat in Romania o crestere de 6,9% in privinta valorii vanzarilor pe piata bunurilor de folosinta indelungata.
Studiul GfK Temax se realizeaza la nivel mondial, in peste 30 de tari si cuprinde date de la aproape 400 de mii de puncte de vanzare la nivel mondial.
Am dorit sa realizam o comparatie trimestriala, pe fiecare domeniu in parte, pentru ultimii 3 ani, pornind de la datele furnizate de GfK Temax. Insa, din cauza anumitor schimbari de metodologie in cadrul studiului, comparatia datelor pe o perioada atat de lunga poate sa nu fie extrem de relevanta.
Astfel, ne vom concentra in continuare strict pe analiza oferita pentru anul 2013 si, in special, pentru ultimul trimestru din 2013, comparand datele GfK Temax Romania cu cele oferite pentru alte tari din Europa, pentru a identifica eventuale trenduri.
Sectorul telecom, sustinut de vanzarile de smartphone-uri
Sectorul telecom din Romania, conform datelor furnizate de GfK Temax, are cea mai mare crestere in anul 2013 (17,4%), cea mai mare crestere din ultimul trimestru din 2013 (21,3%) comparativ cu celelalte domenii, respectiv cea mai mare valoare de piata anul trecut (472 de milioane de euro), neluand in calcul echipamentele subventionate de catre operatorii telecom.
Varful de lance al vanzarilor il reprezinta, cum era de asteptat, smartphone-urile. Romanii cumpara din ce in ce mai multe smartphone-uri, desi piata totala de telefoane mobile este in descrestere la nivel national. Pierd teren astfel „featured phone”-urile sau telefoanele neinteligente, ce au o cota de piata din ce in ce mai scazuta. Si nisa phablet-urilor – telefoanele inteligente cu diagonala mare, de 6-7″, mai apropiate de o tableta ca si dimensiuni – este in crestere.
La nivel european, sectorul telecom are cresteri importante in aproape toate tarile. In Marea Britanie, Germania, Spania si Italia, reprezinta domeniul cu cea mai mare crestere in 2013, cu un plus de 6,9%, 12,8%, 5%, respectiv 20,2% fata de 2012. Nota discordanta face Franta, care a inregistrat o scadere de 2,9% a bunurilor de folosinta indelungata in sectorul telecom in anul 2013.
Electrocasnicele mici, evolutie pozitiva in toata Europa
Conform statisticilor furnizate in cadrul studiului GfK Temax, domeniul electrocasnicelor mici a fost unul dintre putinele care a inregistrat cresteri ale vanzarilor in aproape toata Europa in 2013.
In cazul Frantei, acesta este singurul domeniu din cele analizate care a inregistrat crestere in 2013, chiar daca una firava: 0,4%. Pentru Germania (+4,7%) si pentru Marea Britanie (+5,2%), electrocasnicele mici reprezinta al doilea sector ca si procent de crestere a valorii vanzarilor in 2013, dupa cel telecom.
In Romania, cresterea a fost de 13,1% in acest sector pentru trimestrul IV din 2013, respectiv de 9,2% pentru intreg anul. Black Friday se pare ca a contribuit serios la cresterea vanzarilor, avand in vedere ca luna noiembrie 2013 a inregistrat o performanta mai buna cu 27% pe ramura electrocasnicelor mici fata de aceeasi luna a anului 2012.
Si pentru 2014 exista un grad de optimism in privinta cresterii vanzarilor pentru categorii de produse precum aspiratoarele, expresoarele cu capsule, mixerele sau blenderele. Se asteapta astfel in acest an vanzari mai bune fata de cele 114 milioane de euro inregistrate in 2013.
Electrocasnicele mari, pe trend ascendent
Piata electrocasnicelor mari a inregistrat la noi in tara o crestere de 5,3% in 2013, atingand o valoare de 337 de milioane de euro. Ca si pentru majoritatea celorlalte domenii, si pentru electrocasnicele mari procentul de crestere din Q4 2013 (+7,7%) este peste media anului. O comparatie interesanta: valoarea vanzarilor inregistrate in ultimul trimestru pe acest sector este aproape dubla fata de cea inregistrata in primul (113 fata de 58 de milioane de euro).
Dintre vedetele categoriei, putem aminti masinile de spalat rufe, masinile de spalat vase si congelatoarele, care au inregistrat cresteri de doua cifre in trimestrul IV din 2013. Consumatorii se indreapta din ce in ce mai mult catre produsele din gamele superioare, eficiente energetic si cu specificatii de top.
Nu in toata Europa piata electrocasnicelor mari a mers la fel de bine. In Marea Britanie si Germania putem vorbi despre cresteri minime: de 0,9%, respectiv de 1,4%, in timp ce in Franta avem o scadere anuala de 2,1%.
Electronice: cerere crescuta pentru TV-uri cu diagonala mare
Comunicatul GfK Temax Romania cu privire la vanzarile de electronice din trimestrul IV 2013 releva cateva date interesante:
- vanzarile de televizoare LED au fost in crestere;
- totodata, alte categorii de electronice (audio, video, console de jocuri) au avut parte de vanzari scazute;
- unul din trei TV-uri vandute in ultimul trimestru din 2013 in Romania a fost un Smart TV;
- cererea pentru TV-urile 3D a fost in scadere;
- promotiile din luna noiembrie, deci inclusiv de Black Friday, au convins romanii sa cumpere TV-uri cu diagonale mari. Cele de peste 42″ au inregistrat o cerere ridicata;
- vanzarile din luna noiembrie au reprezentat peste jumatate din vanzarile totale inregistrate in Q4 2013. Un nou punct castigat de Black Friday in „lupta” cu vanzarile din decembrie.
Cresterea vanzarilor la nivelul intregului an 2013 este de doar 1,6%, in timp ce trimestrul IV 2013 a generat vanzari mai mari cu 7,6% fata de Q4 2012. De remarcat si aici ca vanzarile generate in ultimul trimestru din an au fost duble fata de oricare din celelalte trei trimestre ale anului.
Domeniul electronicelor nu a evoluat insa pozitiv si in tarile vest-europene. Scaderile anuale sunt importante in Germania (-16,8%), Franta (-13,9%) si Marea Britanie (-9,3%).
Tabletele ieftine – vedeta cresterilor in sectorul IT
Per total, sectorul IT a consemnat o crestere anuala de 3,9% in 2013, respectiv o crestere de 7,6% strict in ultimul trimestru din 2013. Piata IT din Romania, evaluata la 455 de milioane de euro in 2013, este puternic sustinuta de vanzarile de laptopuri, care reprezinta mai mult de jumatate din total ca valoare. In acelasi timp, atat la nivel mondial, cat si in Romania, calculatoarele desktop se afla pe un trend descendent in privinta vanzarilor.
Este important de mentionat ca si tabletele se regasesc in cadrul acestei categorii, in timp ce smartphone-urile apartin categoriei telecom, in analiza GfK. Insa aceste doua tipuri de produse – tablete si telefoane inteligente – au inregistrat unele dintre cele mai mari cresteri in 2013.
GfK observa trendul vanzarilor considerabile pentru tabletele din clasele inferioare (cu diagonale si preturi mici). Despre tabletele ieftine de Black Friday am mai vorbit si am vazut cat de jos au putut sa coboare preturile in Vinerea Neagra. Nu este de mirare ca intalnim astfel un procent de crestere de 37% in randul tabletelor in Q4 2013 fata de perioada similara din 2012.
Daca in tari mai apropiate de Romania, precum Ungaria, Cehia sau Slovacia, sectorul IT consemneaza cresteri, in tarile Europei Occidentale intalnim scaderi: -2,4% in Germania, -0,5% in Marea Britanie, -7,7% in Franta.
Vanzari in scadere accentuata pentru camerele foto digitale
Daca ar exista un „premiu” pentru subdomeniul care a performat cel mai slab in 2013, dintre toate domeniile bunurilor de utilizare indelungata, atunci cel foto ar fi un candidat cu sanse maxime de castigare a titlului.
Piata echipamentelor foto este in plin declin la nivel mondial, lucru confirmat si de datele oficiale furnizate de CIPA (Camera and Imaging Products Association). Vanzarile de echipamente foto sunt in scadere si in 2013 la nivel global, dupa un 2012 slab, de asemenea.
Nici Romania nu face exceptie in privinta vanzarilor dispozitivelor foto: GfK prezinta o scadere de 2 cifre (12,9%) atat la nivelul intregului an 2013 – comparativ cu 2012, cat si in privinta ultimului trimestru din 2012 (13,4% in minus fata de trimestrul IV din 2012).
Studiile GfK indica scaderi importante pe zona foto inclusiv pentru economii mai puternice din UE, precum Germania (-9,3%), Franta (-13,7%) si Marea Britanie (-25,4%).
Scaderea vanzarilor in zona de camere foto compacte nu mai mira pe nimeni, acestea fiind concurate – sau mai bine zis decimate – de smartphone-uri. Agresivitatea cu care producatorii de smartphone-uri inglobeaza tehnologii noi pe partea foto-video, imbunatatirea si cresterea calitatii senzorilor integrati in telefoanele mobile inteligente fac ca acestea sa produca rezultate care rivalizeaza cu camerele compacte.
Un smartphone este in general mai usor si mai mic (sau cel putin mai subtire) decat o camera digitala. Utilizatorii il au oricum la ei, pot partaja rapid si usor fotografiile realizate cu telefonul pe retelele sociale, astfel incat acestia nu mai vad utilitatea unei camere foto compacte dedicate. Altfel spus, fotografiile realizate cu telefoanele mobile de ultima generatie sunt suficient de bune pentru majoritatea utilizatorilor si sunt realizate cu un dispozitiv care e mai mereu la indemana.
Dupa playerele digitale portabile (chiar si iPod-urile celor de la Apple se vand din ce in ce mai slab in ultimii anii), smartphone-urile vor face o noua victima: aparatele compacte digitale. Prognoza CIPA pentru anul 2014 indica o scadere suplimentara de 20% a vanzarilor de camere digitale, ceea ce ar echivala cu un nivel al vanzarilor inregistrat in anul 2003.
Ingrijoratoare este insa si scaderea vanzarilor camerelor foto cu obiectiv interschimbabil, cele mirrorless nereusind sa convinga piata americana si nici pe cea europeana. Nici DSLR-urile nu au o viata mai buna, numarul celor vandute scazand in 2013 atat in SUA, cat si in Europa, fata de anul anterior. Doar Japonia a inregistrat mici cresteri, atat la mirrorless-uri, cat si la DSLR-uri, insuficiente insa pentru a contracara declinul global.
Revenind la Romania, GfK vorbeste despre vanzari mai mari de echipamente foto cu ocazia Black Friday 2013 fata de 2012, in timp ce vanzarile de Craciun au fost in scadere fata de anul trecut. Concluzia pe care o putem trage este ca nici macar Black Friday nu a putut salva echipamentele foto de la un an slab per total.
Luna noiembrie – motorul cresterii vanzarilor electroIT
Desi sporadice, referirile la Black Friday in studiul GfK, ne intaresc convingerea ca Vinerea Neagra a fost, daca nu motorul, macar unul dintre principalele motoare ale cresterii vanzarilor de bunuri de utilizare indelungata in Romania si, implicit, ale consumului in trimestrul IV din 2013.
Am remarcat din start ca ultimul trimestru din an a fost si cel mai bun pentru toate cele 7 domenii analizate, iar luna noiembrie a depasit in unele cazuri chiar vanzarile din decembrie. Acest lucru nu poate fi datorat decat Black Friday, care in anul 2013 s-a intins pe durata unei saptamani intregi la multe magazine si a generat vanzari impresionante pentru acestea.
Lasă un răspuns