Am trecut toti prin asta: in 2012, am vazut cum aproape toate site-urile de comert electronic din Romania au cedat de Black Friday, unul dupa altul, neputand prelua cererile vizitatorilor si servi pagini pentru toti „vanatorii de promotii”. In asteptarea Black Friday 2013, va propunem o statistica a uptime-ului pentru site-urile marilor magazine in Vinerea Neagra de anul trecut.
Mesajele de mentenanta de Black Friday au avut darul de a ne mai alina frustrarea. Ba unele site-uri au apelat la tot felul de trucuri pentru a-si cere scuze intr-un mod ingenios si simpatic. Totusi, putine au reusit sa fie la inaltime din punct de vedere tehnic.
Traficul de Black Friday a doborat record dupa record: cautarile pe Google pentru numele de brand-uri ale magazinelor online au explodat, traficul estimat de Alexa Traffic Ranks a fost la cote maxime pentru toti jucatorii mari de pe piata IT&C, iar cifrele oferite chiar de magazine au fost spectaculoase:
- Conform eMAG, vineri, 23 noiembrie 2012, au fost inregistrate pe site-ul emag.ro 2,6 milioane de vizite!
- Numarul maxim de vizitatori simultani pe emag.ro a fost de peste 135.000 si s-a inregistrat dimineata, la scurt timp dupa afisarea promotiilor;
- evoMAG a anuntat o crestere a traficului pe site in prima parte a zilei de peste 8 ori fata de o zi obisnuita, numarul de vizitatori unici atingand 170.000;
- f64.ro a inregistrat, conform unui interviu dat de Marian Alecsiu, cofondator F64, in jur de 300.000 de vizitatori pe site, de 30 de ori mai mult decat intr-o zi normala.
Cu asa valori de trafic pe servere, nu mai este greu sa realizam de ce au existat si sincope in accesarea site-urilor de Black Friday.
Cat au fost cazute serverele de Black Friday 2012?
Ne vom referi la 2 monitorizari efectuate de 2 companii romanesti independente.
Mai intai, Monitive.com – o companie romaneasca ce ofera servicii de monitorizare avansata a traficului online (inclusiv cel web/http) pentru servere – a realizat in intervalul 22-28 noiembrie 2012 o monitorizare a mai multor magazine online din Romania.
Pentru noi, zilele de interes sunt 22 (pre-ziua de Black Friday) si respectiv 23 noiembrie (chiar ziua de Black Friday) 2012. Iata rezultatele monitorizarii efectuate de Monitive, prezentate intr-un grafic interactiv:
In grafic se poate observa cum cel mai mare downtime s-a inregistrat in 23 noiembrie 2013, chiar de Black Friday, insa nici zilele de dinainte si de dupa nu au fost lipsite de incidente. Astfel, cel putin in cazul site-urilor prezentate in acest grafic, Monitive.com a raportat o medie de ~70% uptime Black Friday 2012.
Nota importanta: asa cum ne-au informat si cei de la Monitive, pentru site-urile care returnau cod HTTP 503 (Service Unavailable) si trimiteau traficul catre o pagina de mentenanta, dar si pentru cele care afisau o alta pagina decat cea obisnuita pentru site, s-a considerat downtime.
Acest aspect ridica o problema in cazul uptime-ului calculat pentru unele magazine online, care intentionat, datorita politicii proprii de Black Friday, au dorit sa intrerupa accesul temporar la site, sa schimbe design-ul si ofertele si sa dea startul campaniei de promotii de Black Friday la o ora fixa.
Ca atare, aceste statistici contorizeaza mai mult perioada de timp in care vizitatorii nu au avut acces la site-ul real, functional, „obisnuit” al magazinelor si mai putin perioada de timp cand acestea au fost in imposibilitatea de a servi paginile utilizatorilor strict din cauza unor probleme tehnice. Acest aspect trebuie retinut pentru comparatiile ce vor urma.
Magazine precum Altex, Domo, Flanco – retaileri traditionali offline – s-au concentrat pe vanzarile din magazinele fizice, astfel incat uptime-ul site-urilor a fost lasat in plan secund, vanzarile lor nefiind afectate. Pe de alta parte, magazine online, precum eMAG, care au sustinut campania Black Friday in 2012 strict pe Internet, au depus toate eforturile sa asigure continuitatea in functionarea corespunzatoare a site-ului.
In tabelul de mai sus aveti situatia totala a uptime-ului pentru perioada 22-28 noiembrie 2012, asa cum a fost inregistrata (si definita) de catre cei de la Monitive.
Al doilea set de date vine din partea Distinct, o companie de hosting din Bucuresti, care gazduieste o serie de site-uri importante, precum publicatii cunoscute sau diverse companii. Dintre clientii lor putem aminti Evenimentul Zilei, Capital si Tarom. Lista site-urilor de e-commerce monitorizate de Distinct.ro este mai lunga, insa cuprinde doar ziua de 23 noiembrie 2012, adica strict Black Friday.
Pentru o comparatie/sortare mai usoara (alfabetica, de exemplu), puteti regasi datele si in tabelul de mai jos. Este inclusa si durata masurata a downtime-ului de catre cei de la Distinct.ro, in minute si secunde:
Uptime Black Friday 2012 – Comparatie intre cele doua monitorizari
Putine site-uri se regasesc in ambele seturi de date, oferite de Monitive si Distinct.
In cazul f64.ro, diferenta este de sub 1 minut intre cele doua monitorizari, deci le putem considera identice (probabil diferenta de doar cateva secunde e data de intervalul setat pentru verificarea site-ului).
Pentru emag.ro, domo.ro si flanco.ro, cele doua rapoarte difera prin aproximativ 5% de uptime – destul de mult. Distinct a inregistrat un downtime mai lung cu 30 de minute pentru flanco.ro, dar cu aproximativ o ora mai putin pentru emag.ro si domo.ro fata de raportul Monitive.
In cazul emag.ro, cel putin avem si o comunicare oficiala din partea Hostway, furnizorul de hosting al eMAG: acesta vorbeste pe blogul ofical al companiei de doar 20 de minute de downtime in 23 noiembrie 2012, de Black Friday. Daca astfel au stat lucrurile, Distinct a fost mai aproape de realitate cu estimarea din raportul sau.
Nu mai este cazul sa comparam datele pentru flanco.ro, evomag.ro si azerty.ro, deoarece regasim discrepante intre cele doua seturi de date. Diferentele se traduc prin 25-30% uptime (extrem de mult!) sau prin cateva ore de downtime raportat (in plus sau in minus).
Desi au fost monitorizate aceleasi site-uri, este clar ca au existat interpretari diferite pentru ceea ce a reprezentat downtime-ul. Repetam: cel putin in cazul Monitive a fost considerat drept downtime toata perioada in care site-urile au afisat pagini statice cu mesaje de mentenanta sau alte pagini „nefunctionale” pentru un magazin de tip e-commerce.
Downtime-ul si urmarile sale
Problema unor astfel de downtime-uri este complexa si afecteaza site-urile peste disconfortul creat pentru utilizatori. Poate insemna vanzari pierdute, sifonarea numelui companiei, dar implica si probleme de SEO.
Credem ca majoritatea magazinelor online au tras suficiente invataminte din ultimul eveniment de acest tip si vor fi mult mai pregatite pentru Black Friday 2013.
Lasă un răspuns