Magazinele din SUA anunta vanzari record de Black Friday si, cel putin in ultimii doi ani, inclusiv in Romania incasarile magazinelor – online si offline – au fost importante in Vinerea Neagra.
Sub asediul vizitatorilor virtuali, aproape fiecare magazin autohton a avut cel putin o perioada in care site-ul propriu nu a putut fi accesat, iar incarcarea paginilor multora a fost mai greoaie comparativ cu o zi obisnuita. Vanzarile au fost mari, constientizarea evenimentului la cote maxime (in 2012), numarul de vizitatori online pe masura. Insa cat de mare a fost traficul in Vinerea Neagra? Genereaza oare Black Friday cel mai mare trafic pentru magazinele online din Romania? Incercam sa analizam.
Cautarile de tip navigare si informatiile pe care ni le ofera
Nu este niciun secret: devenim din ce in ce mai comozi pe masura ce gadgeturile si soft-urile care ne inconjoara devin din ce in mai destepte si ne ofera din ce in ce mai mult. Unii pot spune ca este o crestere a productivitatii. Altii ca doar devenim mai lenesi. Cert este ca numarul de „cautari de tip navigare” in motoarele de cautare – acele interogari care au un scop bine precizat, in gasirea unui website anume (ex: youtube, facebook, bmw) – a tot crescut in ultima perioada.
Studiile din ultimii ani indica procente cuprinse intre 10 si 30 din totalul de interogari in motoarele de cautare ca fiind de tip „navigare”. O analiza recenta a Experian Marketing Services arata cum topul cautarilor pe Internet in SUA este dominat de astfel de interogari. Regasim in top 10 al celor de la Experian inclusiv Amazon – cel mai mare retailer online din lume.
Cati dintre voi nu practicati sau nu ati vazut colegi sau prieteni care cauta magazinul preferat dupa numele sau pe Google in loc sa scrie adresa completa in bara de adrese a browser-ului? Evident ca pentru multi este mai usor sa scrie „emag” sau „altex” intai, sa dea enter pentru interogarea motorului de cautare si apoi un click suplimentar, pe primul rezultat.
Nu mai vorbim de Google Chrome – browser-ul preferat al romanilor in prezent, cu o cota de piata de peste 47% – cu al sau „omnibox”, care se comporta ca o bara de adrese si ca una de cautari in acelasi timp.
De asemenea, datele celor de la StatCounter ne spun ca Google domina piata motoarelor de cautare de la noi, cu o cota de peste 95%.
Ca atare, o analiza a numarului de cautari pe Google dupa numele brandurilor de magazine din Romania ne poate oferi o perspectiva cel putin asupra trendului de trafic dintr-o anumita perioada.
Este traficul online de Black Friday chiar atat de mare?
In ultimii ani suntem bombardati cu tot felul de evenimente promotionale, mai mult sau mai putin pe gustul consumatorilor autohtoni: in afara clasicelor cumparaturi de dinainte de Craciun si Paste, am mai importat evenimente care aprind mintea celor din departamentele de marketing din cadrul magazinelor online: Valentine’s Day, Halloween, Back-to-School, Cyber Monday si, bineinteles, Black Friday. Influenteaza oare aceste evenimente traficul ce ajunge pe site-urile magazinelor online?
Cifre exacte cu privire la traficul de Black Friday au furnizat doar cateva website-uri, dar noi va putem oferi datele Google Trends in privinta volumului de cautari de-a lungul unei perioada anume pentru cel mai utilizat motor de cautare de la noi din tara, pentru unele dintre cele mai populare magazine online:
Puteti observa in graficul de sus trendul cautarilor pentru: emag, altex, domo si flanco in perioada septembrie 2011 – noiembrie 2013, iar in cel de jos trendul pentru cautarile: pc garage, evomag, f64, clickshop in aceeasi perioada. Important: numerele indicate pentru traficul intr-un anumit interval (de o saptamana) sunt cuprinse intre 0 si 100 si se raporteaza la maximul atins pe intreaga perioada de oricare din cautari. De asemenea, valorile din cele 2 grafice nu pot fi comparate direct intre ele, maximele de referinta fiind diferite: media cautarilor pentru oricare din termenii de sus este mai mare decat media cautarilor pentru oricare din cei de jos:
Graficele sunt interactive si puteti compara usor valorile aceluiasi magazin in intervale de timp diferite. Pentru o exemplificare mai clara a influentei evenimentelor de shopping asupra numarului de cautari, iata-le mentionate si suprapuse peste grafic:
Conforma Google Trends, magazinele online au beneficiat de un volum record de cautari pentru propriul brand de Black Friday 2012. Probabil de Black Friday 2013 vom asista la noi recorduri.
Clasamentul Alexa confirma cifrele Google
Alexa Internet, o companie ce furnizeaza informatii de trafic web, cumparata in 1999 de catre Amazon, prezinta pe site-ul propriu un clasament al celor mai accesate site-uri din lume. Topul ia in calcul in primul rand traficul realizat de utilizatorii de Internet care instaleaza toolbar-ul Alexa. Acesta este disponibil pentru cele mai utilizate browsere si poate fi downloadat de pe alexa.com sau vine la pachet cu mai multe soft-uri gratuite. Este clar ca topul lor reprezinta astfel un subtotal al intregului trafic realizat de site-uri, dar, precum in cazul sondajelor, poate fi reprezentativ in limita unei marje de eroare.
„Scorul” in clasamentul Alexa se poate mentine sau chiar scadea daca site-ul primeste mai mult trafic sau, invers, site-ul poate urca temporar in clasament chiar daca beneficiaza de un trafic mai slab. Explicatia consta in faptul ca topul Alexa tine cont de pozitia relativa a site-urilor in clasament. Un raspuns detaliat si o comparatie destul de plastica pentru a intelege mai bine fenomenul veti regasi chiar in sectiunea de intrebari si raspunsuri de pe alexa.com.
Va prezentam in continuare graficele Alexa pentru 8 magazine online de la noi din tara. Perioada de referinta este cea a ultimilor 2 ani, iar graficul reprezinta evolutia pozitiei site-urilor in topul de la nivel global. Va rog sa observati in ce perioada se ating maximele.
Alexa Traffic Ranks pentru emag.ro:
Alexa Traffic Ranks pentru pcgarage.ro:
Alexa Traffic Ranks pentru cel.ro:
Alexa Traffic Ranks pentru altex.ro:
Alexa Traffic Ranks pentru f64.ro:
Alexa Traffic Ranks pentru evomag.ro:
Alexa Traffic Ranks pentru domo.ro:
Alexa Traffic Ranks pentru flanco.ro:
Pentru discutia de fata este mai putin important clasamentul exact al website-urilor, cat mai ales trendul temporar de trafic. Daca nu ati observat deja un „pattern” (n.r. sablon) in cadrul graficelor Alexa anterioare, iata o comparatie cu toate 8:
Bineinteles ca doar site-urile de e-commerce au datele exacte privind traficul inregistrat in noaptea de Black Friday, precum si in weekendul ce a urmat. Totusi, indiciile furnizate de Google Trends si Alexa Traffic Ranks conduc la o singura concluzie: traficul online de Black Friday a fost la un nivel record!
Observatii privind ordinea mentionarii site-urilor in articol
In fiecare caz, s-a incercat mentionarea si afisarea site-urilor in ordinea traficului:
- In cazul Google Trends, este posibil ca pozitiile in functie de media traficului pe intreaga perioada analizata (pe care o puteti observa afisand raportul complet in Google Trends) sa difere de media traficului din saptamanile dedicate Black Friday in 2011 si 2012. Am ales prezentarea magazinelor in ordinea traficului (mediu) pe parcursul intregii perioade analizate;
- Pentru magazinele online cu denumiri compuse (ex: e+mag, pc+garage, evo+mag, click+shop), au fost testate amabele variante – legat si dezlegat – si a fost luata in considerare expresia care a generat trafic mai mare conform Google Trends;
- In cazul Alexa, ordinea de prezentare a site-urilor a tinut cont de Alexa Global Rank afisat pe alexa.com la data scrierii articolului. Trebuie mentionat ca aceasta pozitie este actualizata zilnic si ia in calcul traficul generat (conform Alexa) pe ultimele 3 luni;
- Ambele statistici prezentate au dezavantaje si nu a fost scopul articolului de a compara traficul real, exact, pe site-urile magazinelor online. Alexa culege date despre trafic doar de la o parte din utilizatori, iar Google Trends nu ne spune nimic despre traficul direct pe site sau despre cel din social media, de exemplu;
- De asemenea, un trafic mare pe site nu genereaza automat vanzari totale mai mari, retaileri precum Altex, Flanco sau Domo avand probabil vanzari mult mai consistente in mediul clasic, offline.
Lasă un răspuns