In apropierea evenimentului Black Friday 2014, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are cateva sfaturi pentru cei care planuiesc sa cumpere produse in perioada celor mai mari promotii din an.
Urmatoarea editie de Black Friday va fi cea cu numarul 4 in Romania. Intrucat volumul vanzarilor de Vinerea Neagra creste de la an la an, este de asteptat ca si numarul reclamatiilor efectuate la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sa se mareasca.
Pentru a evita astfel de situatii, care sunt neplacute pentru toate partile implicate intr-o tranzactie, ANPC a alcatuit o lista care contine cateva sfaturi pentru consumatori si care s-ar putea dovedi utile pe intreaga durata a evenimentului Black Friday 2014, comunica economica.net.
De Black Friday 2014, ANPC face cateva recomandari consumatorilor
Interesul principal al ANPC este sa se asigure ca o companie sau un magazin nu pacaleste consumatorul in vreun fel sau altul. Insa, aceasta autoritate trebuie sa priveasca lucrurile si din perspectiva retailerilor.
Asadar, urmatoarele sfaturi se bazeaza si pe bunul-simt al cumparatorilor, care trebuie sa se informeze foarte bine inainte de a face o achizitie si sa nu arunce vina din start pe magazinul online sau offline, in cazul in care vor fi nemultumiti de produsul achizitionat.
- Unul dintre motivele cel mai des invocate intr-o reclamatie se refera la faptul ca produsul nu este conform caracteristicilor descrise in magazin (online sau offline). ANPC invita cumparatorii sa dedice o atentie mai mare acestor specificatii ale produselor, pentru a fi siguri ca au inteles exact ce vor cumpara.
- Dupa ce au citit caracteristicile produsului, consumatorii sunt invitati sa se gandeasca bine daca acesta este in conformitate cu dorintele si nevoile lor, pentru a nu avea ulterior surprize neplacute.
- In cazul comertului online, cumparatorii trebuie sa verifice cu atentie stocul produselor. De Black Friday, numarul comenzilor creste, iar platforma online a unui magazin poate reactiona cu intarziere in ceea ce priveste actualizarea stocurilor. Verificati daca produsul este in stoc chiar inainte de a plasa o comanda, deoarece viteza cu care se vand produsele online de Black Friday este extraordinara.
- Un cumparator trebuie sa verifice cu atentie si pretul unui produs. Consumatorul trebuie sa vada daca pretul este integral sau nu (cu sau fara TVA) si sa se intereseze in privinta taxelor de livrare prin curier.
Conform ANPC, aproximativ 80 de reclamatii au fost inregistrate in perioada Black Friday 2013. Cele mai multe nemultumiri au fost in legatura cu intarzierea livrarilor, dar nu au lipsit nici cele despre cuantumul reducerilor afisate de magazine.
Pretul de referinta si pretul de achizitie
O problema des intalnita pe piata romaneasca, inclusiv in cea online, este raportarea reducerilor de pret (in procente) la pretul de achizitie al produselor si nu la cel de referinta, asa cum specifica legea. Anul trecut, am avut un interviu dedicat despre reducerile de pret de Black Friday si aspectele legale, in care era reiterat modul simplu de stabilire al pretului de referinta.
Chiar in acest an, ANPC a desfasurat actiuni de control pe tema vanzarilor cu pret redus. Inspectorii ANPC au constatat abateri in cazul unor comercianti, iar controalele s-au soldat cu sanctiuni. Una dintre neregulile intalnite este chiar cea legata de (ne)raportarea la pretul de referinta:
… reducerea de pret se raporta la pretul de achizitie si nu la pretul de referinta (cel mai mic din ultimele 30 de zile), produsele vandute la pret redus facand parte din promotii anterioare.
Mai multe detalii puteti gasi in comunicatul de presa „vanzarile cu pret redus, verificate de ANPC”.
Ca o completare la sfaturile ANPC pentru consumatori cu ocazia Black Friday 2014, va invitam sa cititi si recomandarile Black Friday Mania. Acestea va pot fi de folos in incercarea de a avea parte de o experienta cat mai placuta de shopping in perioada urmatoare.
Lasă un răspuns