Evenimentul Black Friday isi pierde din semnificatie, insa romanii il asteapta cu nerabdare si ar cheltui mai multi bani daca ofertele ar fi mai bune. Acestea sunt doar cateva dintre concluziile unui studiu realizat in perioada Vinerii Negre din 2015, care ne arata si ca peste 40% dintre romanii care planuiau sa cumpere ceva de Black Friday, au si facut-o.
La aproximativ o luna dupa startul editiei din 2015 a Vinerii Negre, iata ca au inceput sa apara si primele concluzii referitoare la cel mai mare fenomen al reducerilor din an.
Unele dintre cele mai interesante informatii provin de la Starcom MediaVest Group, Leo Burnett Romania si TNS Romania. Trioul a realizat un studiu care s-a concentrat pe profilul cumparatorilor din mediul urban atunci cand vine vorba de Black Friday.

Starcom MediaVest Group, Leo Burnett Romania si TNS Romania au realizat un studiu referitor la tendintele shopping-ului de Black Friday in Romania.
Mai multe concluzii sunt cel putin surprinzatoare, in special cea care dovedeste faptul ca romanii cumpara de Black Friday mai putin decat ar vrea. Iata toate detaliile!
Aproximativ 60% dintre romani cred ca reducerile de Black Friday 2015 nu au fost reale
Studiul a fost conceput pentru a determina care sunt intentiile romanilor inainte de Black Friday, ce comportament au in timpul evenimentului si ce cred despre aceasta campanie promotionala.
In primul rand, studiul realizat in colaborare cu Leo Burnett Romania a reusit sa imparta cumparatorii in patru categorii mari:
- Involved Buyers: 43% dintre respondenti au intentionat sa cumpere inainte de Black Friday si au si facut-o;
- Seduced Buyers: 10% nu intentionau sa achizitioneze vreun produs in acest an, insa s-au razgandit si au cumparat macar unul;
- Lost Buyers: 21% voiau sa cumpere ceva, insa nu au mai facut-o pentru ca produsele pe care le doreau nu au avut discounturi suficient de mari sau discounturile nu erau reale;
- Black Friday Indifferent: 25% au raspuns ca nu cumpara de Black Friday si nici nu au facut-o pentru ca produsele pe care le-ar fi dorit nu au beneficiat de reduceri ori discounturile nu au fost atat de mari pe cat preconizau sau scaderile de pret nu au fost reale.
Acelasi studiu releva faptul ca peste 60% dintre consumatorii din Romania cred ca reducerile nu au fost reale, in timp ce aproape jumatate dintre ei cred ca reducerile au fost mai mici decat se asteptau inaintea evenimentului.

64% dintre consumatorii din Romania considera ca reducerile de Black Friday 2015 nu au fost reale.
Parerile romanilor nu sunt neavizate. Din contra, TNS Romania si partenerii sai spun ca 45% dintre cei chestionati au inceput sa adune informatii despre Black Friday si despre produse cu cateva saptamani inaintea startului evenimentului. In plus, 15% dintre ei se informeaza numai cu cateva zile inainte de Vinerea Neagra.
Cele mai multe detalii sunt cautate pe site-urile magazinelor, iar mai apoi urmeaza newsletter-ele magazinelor si site-urile de specialitate, precum Black Friday Mania.
Romanii cumpara de Black Friday cadouri de Mos Nicolae si Mos Craciun
Faptul ca romanii considera ca reducerile nu au fost reale s-a reflectat in sumele cheltuite pe parcursul evenimentului. Aproximativ 9% dintre romani ar fi vrut sa cheltuiasca sub 300 de lei in Vinerea Neagra, iar 91% ar fi vrut sa scoata din buzunar peste 300 de lei.
Totusi, 26% dintre consumatori au cheltuit o suma mai mica de 300 de lei, desi multi dintre ei ar fi vrut sa cumpere de mult mai multi bani de Black Friday 2015.

Romanii cumpara de Black Friday mai putin decat planuiesc.
Cele mai cautate produse sunt cele din categoria electro-IT. Cu toate acestea, numai 50% dintre cei care vor sa cumpere electronice sau electrocasnice ajung sa o si faca in Vinerea Neagra. In mare parte, vina este pusa pe seama retailerilor, care sunt acuzati ca nu scad preturile atat de mult pe cat arata.
In schimb, romanii aleg sa cumpere cadouri de Sfantul Nicolae si de Craciun pentru ca in aceasta perioada produsele au cele mai mici preturi din an. Importanta acestor cadouri este mai mare decat a lucrurilor din casa care necesita sa fie inlocuite: 46% vor sa le schimbe, insa numai 22% ajung cumpere modele noi.
Intentiile dinaintea Vinerii Negre ne arata ca 12% dintre consumatori vor sa cumpere doar un produs. Asadar, 88% vor sa cumpere macar doua articole. Totusi, se pare ca ofertele nesatisfacatoare au facut ca 25% dintre ei sa cumpere un singur produs in 2015.
Isi pierde Black Friday din farmec sau nu?
Black Friday dureaza acum saptamani intregi la unele magazine si semnificatia acestui eveniment incepe sa fie uitata, spun romanii. In trecut, consumatorii asociau acest festival cu o singura zi de promotii, insa acum il asociaza cu o perioada si acest lucru creeaza o usoare confuzie printre ei.
Totusi, se pare ca 51% dintre clienti au cumparat produse doar in Vinerea Neagra, iar 40% dintre ei in weekendul dupa cea mai mare zi a reducerilor din an. Asadar, se poate spune ca inca se mai tine cont de ziua neagra a preturilor.

Romanii nu mai asociaza Black Friday cu o singura zi de reduceri, dar aduna informatii despre eveniment cu saptamani inaintea startului.
Exista si alte date care demonstreaza ca evenimentul inca este important in Romania. In jur de 47% dintre respondenti cumpara produse folosind economiile personale, 25% fac economii pe parcursul anului pentru a cumpara de Black Friday, in timp ce 6% isi fac credite speciale pentru a-si plati achizitiile.
In plus, se pare ca 50% dintre intervievati s-au declarat satisfacuti de cumparaturile online din Vinerea Neagra. Piata se afla intr-o continua schimbare si magazinele afirma ca vor sa isi imbunatateasca serviciile si ofertele in fiecare an si, de aceea, consideram ca inca exista un interes destul de mare pentru cea mai mare campanie promotionala a anului.
De mentionat este faptul ca acest studiu a fost realizat cu ajutorul a 1.479 de respondenti cu varsta de peste 14 ani si care traiesc in mediul urban in Romania. Intreg infograficul il puteti gasi aici.
In incheiere, suntem curiosi sa aflam ce cumpara de Black Friday cititorii nostri si daca planuiau sa cheltuiasca mai multi bani pe parcursul editiei din 2015. Spune-ti parerea in sectiunea dedicata comentariilor!
Lasă un răspuns