Evenimentul ecomTEAM a prezentat rezultatele unui studiu cu privire la starea comertului online din Romania, care arata ca romanii cumpara online, insa prefera sa plateasca ramburs, in detrimentului altor modalitati de plata.
O conferinta de doua zile, numita ecomTEAM, a avut loc in Brasov in perioada 6-7 aprilie 2016. Printre numeroasele subiecte si-a facut loc si un studiu IPSOS organizat special pentru acest eveniment.
Unul dintre rezultatele studiului consta in faptul ca peste 60% dintre romanii care folosesc internetul au facut macar o achizitie online in ultimele 12 luni. Eram curiosi sa aflam cat la suta dintre aceste achizitii s-au realizat cu ocazia Black Friday, mai ales ca un studiu recent GfK ne arata ca vanzarile electro-IT cresc puternic in ultimul trimestru al anului. Totusi, chiar daca locuitorii din tara noastra nu se feresc sa cumpere produse de pe internet, peste 90% dintre acestia prefera sa plateasca la livrarea coletelor.
Peste 60% dintre utilizatorii de internet din Romania fac shopping online
Rezultatele studiului au fost prezentate de catre Guillaume Guerrin. Acesta este managerul departamentului de cercetare online si mobile pentru Europa si Comunitatea Statelor Independente al companiei IPSOS.

Peste 90% dintre romani prefera plata ramburs, insa peste 60% dintre ei recunosc ca au platit si cu cardul.
Guerrin spune ca piata din Romania este un paradox, intrucat rezultatele studiilor din alte tari sunt complet diferite. Managerul IPSOS este surprins de faptul ca romanilor nu le este teama sa isi dea adresa pe internet, insa le este teama sa ofere datele contului personal.
Asadar, cei 61% dintre romanii care au cumparat macar un produs de pe internet in ultimele 12 luni prefera sa plateasca ramburs. Conform studiului, 92% este procentajul celor care prefera sa isi plateasca produsele la livrare.
Acest lucru este in contrast cu piata din Marea Britanie, acolo unde numai 5% dintre cumparatori platesc ramburs. Reintorcandu-ne la piata din plan local, se pare ca romanii nu sunt total impotriva metodelor alternative de plata. Dintre cei intervievati, 60% au platit macar o data cu cardul.
De asemenea, 16% au platit folosind online banking si 15% prin intermediul sistemelor de plata online, precum PayPal sau Moneybookers. In cele din urma, numai 8% au folosit un portofel electronic pentru a-si plati produsele.

Iata diferentele dintre romani si britanici cu privire la metodele de plata preferate.
Pentru a pune lucrurile in perspectiva, 92% dintre locuitorii din Marea Britanie au platit cu cardul, 8% prin intermediul online banking, 57% folosind sistemele online de plata si numai 2% cu ajutorul unui portofel electronic.
Pe lista motivelor invocate de romani cu privire la retinerea fata de platile online se afla lipsa posibilitatii de a vedea si a de testa produsele si faptul ca le este teama de complexitatea procedurilor de returnare a produselor.
Romanii cumpara online articole electro-IT folosind desktopuri
Cele mai populare produse sunt electronicele si cele din gama IT&C. Studiul IPSOS arata ca 95% dintre romanii care fac shopping online aleg sa cumpere electronice si articole IT&C.
La mica distanta se afla produsele de ingrijire personala si cosmeticele, intrucat 92% dintre cumparatori aleg produse din aceste categorii. Podiumul este completat de catre articolele fashion. Sondajul a confirmat faptul ca 90% dintre locuitorii Romaniei care cumpara de pe internet au cumparat macar o data haine, incaltaminte sau accesorii fashion.
Romanii cumpara online cel mai des prin intermediul desktopurilor. Aceste dispozitive conduc cu 47%, in timp ce laptopurile sunt pe locul 2 cu 38%. Desi comenzile de pe telefoane sunt in crestere, acestea au avut o cota de numai 6% in ultimul an.

Desktopurile raman dispozitivele preferate ale romanilor cand vine vorba de comenzile online.
Locuitorii din Romania mai fac shopping online si de pe tablete, intr-un procentaj de 3%. Totusi, studiul IPSOS ne spune ca 7% dintre cumparatori folosesc mai multe dispozitive pentru comenzile online.
Obiceiurile de cumparare ale romanilor ne mai arata un lucru interesant. Cele mai frecvente comenzi online efectuate de romani constau in alimente, produse de bacanie si mancare deja gatita.
Chiar si asa, valoarea medie a tranzactiilor este de 450 de lei / 100 euro, iar cele mai populare magazine sau portaluri online sunt eMAG, Altex, Elefant, OLX, dar si AliExpress (un magazin online din strainatate).
Studiul a fost realizat de IPSOS pentru conferinta ecomTEAM, pe un esantion de 500 de romani cu varsta mai mare de 16 ani si care locuiesc in mediul urban.
Lasă un răspuns