Ca la fiecare inceput de an, suntem curiosi sa vedem statisticile cu privire la vanzarile online din anul care s-a scurs. Asadar, am aflat ca romanii au facut cumparaturi de 2,8 miliarde de euro online in 2017, cu mai bine de 40% fata de 2016.
Am lasat in urma un an zbuciumat din foarte multe puncte de vedere, dar se pare ca cel putin un sector a dus-o mai bine. Conform raportului pietei de e-commerce 2017, romanii au facut cumparaturi de 2,8 miliarde de euro, cu peste 40% fata de cele din 2016.
Anul trecut pe vremea aceasta a fost publicat acelasi raport, care atesta faptul ca vanzarile online din Romania din 2016 au atins 1,8 miliarde de euro. In 2017 a mai fost adaugat 1 miliard de euro la aceasta valoare, ceea ce poate insemna faptul ca si la noi comertul din spatiul virtual incepe sa se dezvolte de la an la an.
Cumparaturi de 2,8 miliarde de euro in 2017 – romanii aproape au dublat suma cheltuita in 2016
Acum ceva vreme am publicat un articol in care vorbeam despre vanzarile generate online in Romania si despre cum ne aflam mult sub media europeana la acest capitol. Conform studiilor efectuate in 2017, doar 2 din 10 romani alegeau sa cumpere online. Dar oare s-a schimbat aceasta mentalitate?
Rapoartele pietei de e-commerce ne spun ca romanii au facut in 2017 cumparaturi online de 2,8 miliarde de euro, mai exact cu peste 40% mai mari decat cele realizate in 2016 (de 1,8 miliarde de euro). Cu alte cuvinte, fie concetatenii nostri au avut o forta de cumparare mai mare si au cheltuit sume mult mai mari, fie din ce in ce mai multi romani incep sa adere mentalitatii de shopping online.
Iata datele principale ale raportului efectuat de GPeC (cel mai important eveniment de e-commerce din Romania) pentru anul 2017:
- romanii au facut cumparaturi de 2,8 miliarde de euro;
- au existat mai bine de 11 milioane de internauti si o rata de penetrare a internetului mobil de 85%;
- 44% din utilizatorii de la oras au facut shopping online cel putin lunar;
- Romania a avut mai bine de 7.000 de magazine online.
Cresterea vanzarilor online din Romania cu mai bine de 40% este una dintre cele mai mari la nivelul Uniunii Europene, iar valoarea pietei de e-commerce din totalul pietei de retail este situata la aproximativ 5,6%. In comparatie, in 2016 aceasta era situata la 4%. Cu toate ca acest procent este in continuare mic fata de cel al altor tari dezvoltate din UE, este clar faptul ca piata online din Romania are un potential foarte mare de dezvoltare.
Si rata de penetrare a internetului este intr-o usoara crestere fata de cea din 2016. Conform statisticilor ANCOM, sunt 4,6 milioane de conexiuni de internet fix în bandă largă (+6% față de 2016) și 16,6 milioane de conexiuni de internet mobil în bandă largă (+13% față de 2016). Pe scurt, rata de penetrare a internetului fix la 100 de gospodării este de aproximativ 55% si rata de penetrare a internetului mobil la 100 de locuitori este de 85%.
Un studiu derulat de GPeC si compania de cercetare de piata iSense Solutions in aprilie 2017 pe un esantion de 1.012 repondenti ne vorbeste si despre obiceiurile utilizatorilor de internet. Iata cateva date reiesite in urma studiului:
- 44% din utilizatorii din mediul urban au cumparat produse online cel putin lunar;
- dintre acestia, 62% au varsta intre 18 si 34 de ani;
- cumparatorii online viziteaza 9 magazine pe an, cam de 3 – 4 ori pe saptamana;
- non-cumparatorii viziteaza 5 magazine pe an, o data pe saptamana.
Avem data si despre ceea ce ii determina pe internauti sa cumpere sau nu online. Cei care aleg acest tip de shopping invoca economia de timp, oferta mai bogata de produse, ofertele mai bune sau comoditatea. Pe cealalta parte, utilizatorii care nu cumpara online au ca principale motive lipsa increderii (nu sunt convinsi ca produsele sunt prezentate pe site exact cum sunt in realitate), imposibilitatea de a vedea/testa/proba produsul mai intai, lipsa increderii in calitatea serviciilor oferite de retailerii online sau plata taxei de transport.
In ciuda acestor motive, statistica de cumparaturi de 2,8 miliarde de euro din 2017 arata faptul ca romanii sunt mult mai dispusi sa cheltuiasca sume mari online sau sa apeleze la acest tip de serviciu.
Ce cumpara romanii online conform rapoartelor pe 2017?
Niciun raport cu privire la vanzarile generate online din 2017 nu poate fi complet fara o lista cu produsele preferate de catre romani. Iata topul principalelor categorii de produse vandute in 2017 (exclusiv e-tail), in ordine:
- produse electro-IT;
- produse fashion si beauty;
- produse home-deco;
- carti;
- articole pentru copii.
Aceasta lista este similara cu cea din 2016, dar trebuie sa spunem faptul ca produsele de fashion sunt din ce in ce mai cautate si se estimeaza ca le vor depasi pe cele electro-IT in vanzari in urmatorii 5 ani. Si categoria de produse home-deco genereaza din ce in ce mai mult interes si are un mare potential de crestere.
Din studiile efectuate aflam si ca romanii au cheltuit in medie mai mult pe produsele comandate online. Ca alte informatii, 70% din traficul magazinelor online vine de pe telefoanele mobile, a crescut numarul de plati efectuate online cu cardul, dar plata ramburs ramane preferata clientilor magazinelor online. O statistica ce ne intereseaza in mod deosebit tine si de vanzarile generate online de Black Friday 2017 – doar acest eveniment a adus singular vanzari de mai bine de 200 de milioane de euro.
La ce sa ne asteptam in materie de vanzari pe 2018?
Dupa ce citim rapoartele de vanzari din anii care tocmai ce au trecut, este normal sa ne intrebam si ce asteptari putem avea pentru cel curent. Pe scurt, daca romanii au facut cumparaturi de 2,8 miliarde de euro online in 2017, care va fi statistica pentru 2018?
Cu toate ca in mod cert este putin prea devreme pentru previziuni, tindem sa credem ca vanzarile online din Romania vor continua sa creasca si anul acesta. In 2017, cresterea a fost considerabila fata de 2016 si nu stim daca putem spera la acelasi procent. Chiar si asa, suntem increzatori in faptul ca din ce in ce mai multi romani vor alege sa-si faca o mai mare parte din cumparaturi in mediul online.
In ciuda problemelor economice, politice, sociale sau culturale, Romania este o tara cu un potential de dezvoltare foarte mare. Ultimii ani au adus progrese vizibile si o schimbare clara in mentalitatea populatiei. In masura in care retailerii online vor oferi servicii si asistenta de incredere, suntem optimisti cu privire la raportul de vanzari online pe 2018 ce va fi publicat la anul!
Poti citi mai multe informatii despre raportul vanzarilor online din Romania pe 2017 direct pe site-ul GPeC!
Lasă un răspuns