La inceputul anului a fost lansata o stire interesanta – suntem sub media UE la cumparaturi online in Romania. Cu toate ca exista perioade in an cand mai multa lume face shopping virtual – de exemplu, de Black Friday – se pare ca in continuare preferam magazinele fizice.
Faptul ca mai mult ca sigur un roman din clasa mijlocie nu cumpara la fel de mult ca un cetatean cu acelasi statut din alte tari membre UE nu este nicio surpriza. Cu toate acestea, atunci cand vine vorba de cumparaturi online in Romania, ne aflam sub media UE.
Stirea aceasta nu reflecta neaparat forta noastra de cumparare, ci mai degraba o mentalitate de care inca nu am scapat – cumparaturile se fac musai in magazinele fizice. Dar care sunt motivele pentru aceasta alegere? Te invitam la dezbatere alaturi de noi!
Statistici despre cumparaturi online in Romania din 2016
Cap de stire: cumparaturi online in Romania sub media UE si in 2016. Apoi au urmat rapoartele: doar 18% din utilizatorii de Internet din tara au ales sa-si faca cumparaturile online in 2016. In comparatie, media UE este de 66%.
Studiul realizat de Perceptum ne arata ca doar 7% din cifra de afaceri a firmelor din Romania a fost generata de vanzarile online. Singurii mai dezinteresati decat noi au fost cei din Bulgaria, Cipru (cu 4%) si Grecia (6%).
Tot din studiu reiese faptul ca doar 2 din 10 romani ce folosesc Internet au apelat la shopping-ul online in 2016, adica doar 18% din internautii autohtoni. Acest lucru ne-a plasat in topul codasilor de anul trecut pe acest subiect. Daca te intrebi, locul 2 a fost ocupat de bulgari, cu un procent de 27%.
Studiul continua si cu cateva date despre profilul persoanelor ce au ales magazinele online in detrimentul celor offline in 2016. Media arata ca acestia au fost barbati intre 25 – 34 de ani, cu studii superioare. Utilizatorul tipic este informat, la curent cu ultimele noutati, este preocupat de propria imagine si investeste in special in articole fashion si sport.
Avem cateva date si despre cum au mers vanzarile online anul trecut. Cea mai mare parte din cumparatori (68%) au avut o experienta de shopping lipsita de incidente. Din restul de cumparatori, doar 3% s-au plans de frauda, 17% au fost nemultumiti de viteza de livrare a coletelor fata de intervalul declarat de catre comerciant si 13% au intampinat probleme la plasarea comenzii sau efectuarea platilor online (blocaje).
De ce romanii fac mai putine cumparaturi online?
In urma acestui studiu foarte interesant, desigur ca ne intrebam de ce in Romania nu se fac atat de multe cumparaturi online. Poate nu avem un raspuns „oficial”, insa declaram dezbaterea deschisa.
In primul rand, consideram ca Romania este inca o tara in dezvoltare, lucru care se face simtit si pe segmentul de e-commerce. Schimbarile sociale si economice care au avut loc in ultimii 25 de ani si-au pus amprenta pe tendinta noastra generala atunci cand vine vorba despre cumparaturi. Nu putem uita nici de faptul ca ultimul deceniu a stat sub semnul unei crize financiare care ne-a determinat sa fim cumparatori mai responsabili.
Rapoartele arata totusi ca shopping-ul online este in crestere in UE, mai exact a crescut cu 15% fata de anul 2007. Chiar daca acest procent nu se refera strict la Romania, este clar ca o include si pe ea. In 2016, doua treimi din internautii din UE au facut cumparaturi online. Cele mai reprezentative grupuri de varsta sunt intre 16 – 24 de ani si 25 – 54 de ani.
Credem ca un motiv pentru care romanii inca nu au adoptat la nivel larg cumparaturile online este neincrederea. Majoritatea dintre noi preferam sa vedem un produs si sa-l testam sau probam inainte de-al cumpara. Mai ales daca vorbim de haine, parfumuri sau alte bunuri de acest gen.
Probabil ca cei mai multi romani aleg sa comande online electronice si electrocasnice. Unul din motive poate sa fie si faptul ca de multe ori putem gasi oferte mai avantajoase la retailerii din spatiul virtual. Un procent considerabil de romani comanda online in preajma Black Friday, ceea ce ajuta la cresterea procentului anual de vanzari online.
Dar, pe langa toate acestea, shopping-ul mai are si un aspect rupt de cel strict utilitar – este o forma de entertainment. Inca suntem adepti ai „plimbarilor” in mall la sfarsit de saptamana, unde putem imbina placutul cu utilul. In momentul in care vom folosi acest timp pentru a desfasura altfel de activitati, timpul va deveni pretios, iar shopping-ul va trebui sa se desfasoare in special in spatele monitoarelor.
Deja foarte multi retaileri faimosi au anuntat ca sunt nevoiti sa inchida sute de magazine fizice, in parte datorita tendintei din ce in ce mai mari de a ne face cumparaturile online. Urmatorul deceniu suntem destul de siguri ca va aduce schimabri majore si in Romania privind acest subiect.
Lasă un răspuns