Anul 2016 a mai adus un record in materie de vanzari online in Romania – romanii au facut cumparaturi de 1,8 miliarde de euro exclusiv online. Se pare ca fiecare an inregistreaza cresteri pe domeniul vanzarilor din spatiul virtual, un factor important fiind si evenimentul Black Friday in Romania.
In urma cu cateva zile, o noua stire ne-a atras atentia in mod deosebit – romanii au facut cumparaturi de 1,8 miliarde de euro exclusiv online in anul 2016. Cu alte cuvinte, cu aproape 30% mai mult fata de anul 2015.
Desigur ca trebuia sa ne oprim asupra acestui subiect. Cresterea vanzarilor online este datorata intr-un procent destul de mare si fenomenului Black Friday in Romania, dar suntem siguri ca este mai mult decat atat. Poate sa insemne acest lucru o schimbare in perceptia romanilor vizavi de shopping-ul online?
Cumparaturi de 1,8 miliarde de euro online in 2016 – semnalul unui trend ascendent?
Deja nu mai este o noutate faptul ca ultimii ani au adus cresteri considerabile in vanzarile online, cu precadere in anul trecut. Chiar zilele trecute a fost lansata o stire-bilant pe acest subiect – romanii au facut cumparaturi de 1,8 miliarde de euro online in 2016.
Ce inseamna totusi acest lucru si care au fost factorii care au influentat sporirea vanzarilor online cu pana la aproape 30% mai mult in comparatie cu anul 2015? Acesta este un subiect interesant, pentru ca poate marca inceputul unui trend ascendent.
Sa luam problema pe rand. Mai intai avem datele – in 2016 s-au facut cumparaturi de 1,8 miliarde de euro doar online, fata de totalul de 1,4 milioane de euro din 2015. Numai de Black Friday 2016, romanii au cheltuit cumulat aproximativ 130 de milioane de euro. Comparativ, de Black Friday 2015 s-au inregistrat vanzari doar de 100 de milioane de euro.
2016 a adus o crestere si in ceea ce priveste sursa cumparaturilor online. Conform statisticilor, mai bine de 50% din traficul de pe site-uri a venit de pe dispozitivele mobile. Aproape oricine are in ziua de astazi un smartphone sau o tableta, ceea ce face navigarea pe net si shopping-ul online mult mai simplu de oriunde, oricand.
Acum, discutie libera. Ce alimenteaza aceste cresteri de la an la an cand vine vorba de shopping-ul online? Dupa cum se pare, introducerea Black Friday pe piata din Romania a fost o idee foarte buna, intrucat este o perioada care genereaza foarte multe vanzari. Am putea spune, printre cele mai mari vanzari din an. De „vina” sunt discounturile mari oferite de retaileri, dar, credem noi, si supramediatizarea evenimentului, care genereaza, desigur, curiozitate.
Black Friday nu poate fi totusi singurul responsabil pentru aceste cresteri. Este atunci posibil sa ne aflam in fata inceputului unei schimbari de mentalitate? Nu cu mult timp in urma, am citit o statistica conform careia in Anglia 8 din 10 persoane fac cumparaturi online. Comparativ, doar 2 din 10 romani aleg aceasta metoda. Sa se schimbe oare lucrurile?
Noi credem ca mediul online este extrem de ofertant si s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani. Majoritatea magazinelor ofera retur gratuit, transport gratuit in functie de valoarea minima a comenzii, discounturi, vouchere cadou si multe alte beneficii. Si mai ofera un lucru extrem de valoros – economie de timp. Pentru oricine nu are timp si nervi pentru batut mall-urile si asteptat la rand la cabina de proba sau casierie, ce poate fi mai comod decat shopping-ul online?
Cu alte cuvinte, timpurile s-au schimbat, iar noi parem ca ne orientam atentia spre lucrurile care conteaza cu adevarat. Timp petrecut cu familia si prietenii, munca, fitness si lista poate continua. Shopping-ul trebuie sa fie rapid, avantajos si la obiect.
O schimbare majora o aduce si noua generatie, asa-numitii millenials, care aleg mai degraba cumparaturile online. Asadar, credem ca este si o schimbare de mentalitate, care se prea poate sa se raspandeasca din ce in ce mai mult in anii ce vor urma.
Vor continua cresterile in materie de vanzari online?
Ne-am obisnuit sa privim inainte si sa ne intrebam ce va aduce viitorul, iar stirea despre cumparaturi de 1,8 miliarde de euro online din 2016 ne-a starnit interesul in mod deosebit. Si ne-a facut sa ne intrebam daca aceste cresteri vor continua in anii urmatori.
Sigur ca prima tendinta este sa spunem ca da. Chiar in aceasta dimineata am mai vazut un titlu in presa ce anunta inchiderea unui numar semnificativ de magazine ale unor branduri de retail renumite. Unul dintre motive? Cresterea vanzarilor online, desigur. Cu alte cuvinte, retailul migreaza incet-incet din offline in online? Va deveni aceasta o tendinta globala?
Poate romani inca nu sunt 100% convinsi de shopping-ul online, dar cu siguranta numarul de amatori este in tendinta ascendenta. Mai ales atunci cand vine vorba de electronice si electrocasnice, multi romani prefera sa comande online. Printre motive se numara si faptul ca de multe ori gasesti preturi mai bune si oferte de discount.
Black Friday continua sa fie si el un punct mare de interes pentru populatie, asa ca luna noiembrie va genera probabil in continuare venituri substantiale din vanzarile online. Adevarul este unul singur – doar timpul va putea sa confirme daca zona de e-commerce ia amploare si in Romania. Pana atunci, noi te vom tine la curent cu ultimele noutati despre mediul online si, desigur, despre fenomenul Black Friday in Romania!
Lasă un răspuns