Un raport GfK Temax ne arata ca vanzarile de electrocasnice, telefoane mobile si alte produse electro-IT au crescut si in anul 2015, iar o mare parte a evolutie pozitive poate fi atribuita reducerilor de Black Friday.
Piata bunurilor de folosinta indelungata a cunoscut o crestere importanta si in Romania anului 2015. GfK Temax a publicat raportul pentru anul trecut, care releva o evolutia pozitiva de doua cifre a incasarilor inregistrate de magazinele din Romania.
Aproape toate marile categorii de produse si-au adus contributia la cresterea pietei, insa remarcate s-au facut vanzarile de electrocasnice si de telefoane mobile, in timp ce segmentul foto a continuat sa scada.
In total, retailerii de bunuri de folosinta indelungata din Romania au inregistrat incasari de 2,3 miliarde de euro pe tot parcursul anului 2015. Cea mai buna perioada a anului a fost din nou ultimul trimestru al anului, cel care include atat reducerile de Black Friday, cat si promotiile de sarbatori.
Segmentul telecom ramane cel mai mare din Romania din punctul de vedere al incasarilor
Categoria telecom a inregistrat cele mai mari incasari in anul 2015. De asemenea, cresterea fata de vanzarile din 2014 a fost cea mai mare comparativ cu celelalte game de produse.
Studiul ne spune ca motorul cresterii a fost reprezentat de telefoanele mobile din gama premium. Nivelul vanzarilor de telefoane de inceput si de mijloc de gama s-a mentinut, insa smartphone-urile performante s-au vandut excelent.
Vanzarile de acesorii pentru telefoane s-au ridicat si ele la un nivel mai mare decat in 2014, iar aici putem evidentia castile audio.
In total, piata telecom a atins 718 milioane de euro in 2015, o crestere de 23,6% fata de 2014. Incasarile s-au accentuat in trimestrul a patrulea, gratie reducerilor de Black Friday si de Craciun. In T4 2015, magazinele au raportat vanzari de 263 de milioane de euro, adica cu 32,6% mai mult ca in T4 2014.
Vanzarile de electrocasnice mari si mici s-au accentuat in perioada Black Friday 2015
A doua categorie de produse in topul cresterilor a fost cea a electrocasnicelor mari. GfK Temax ne comunica faptul ca toate tipurile de electrocasnice mari au inregistrat cresteri semnificative. Per total, cele 473 de milioane de euro reprezinta un avans de 16,9% fata de 2014.
Evident, tot trimestrul al patrulea a fost la putere, intrucat incasarile au atins 171 de milioane de euro, adica au crescut cu 23,4% fata de T4 2014. In ultima perioada a anului, produse precum aparatele frigorifice si masinile de spalat au adus o crestere spectaculoasa a incasarilor.
Podiumul cresterilor a fost completat de electrocasnicele mici, care au adus vanzari mai mari cu 13,1% in 2015, comparativ cu 2014. In acest sector, in T4 2015, romanii au cheltuit 54 de milioane de euro, adica cu 20,8% mai mult ca in trimestrul al patrulea din anul precedent.
Asadar, peste 147 de milioane de euro au fost cheltuite de romani pe electrocasnice mici pe tot parcursul anului 2015. Cele mai bune performante au fost inregistrate de produsele de ingrijire personala, cum ar fi aparatele de ras si de epilat.
Televizoarele premium au fost motorul cresterii vanzarilor de electronice de anul trecut
Electronicele s-au clasat pe locul al patrulea in topul cresterilor fata de 2014. Studiul a confirmat faptul ca vanzarile au crescut cu 8% pe tot anul si, respectiv, cu 12,6% in T4 2015.
Incasarile de 172 de milioane de euro din ultimele luni ale anului au ridicat totalul incasarilor la 386 de milioane de euro. GfK Temax a dezvaluit ca reducerile de Black Friday si promotiile de Craciun au fost cele care au facut ca incasarile sa atinga suma mai sus mentionata.
Cel mai bine vandute produse au fost televizoarele. In aceasta categorie, cea mai mare crestere a fost inregistrata de modelele cu diagonala de 60 de inchi si cu rezolutie 4K Ultra HD.
Se pare ca produsele „traditionale” nu si-au revenit inca din punctul de vedere al vanzarilor, insa articolele cu tehnologii noi, adica boxele Bluetooth sau soundbars, au fost apreciate de consumatorii din Romania.
Vanzari IT mai mari ca in 2014 datorita laptopurilor cu placa video dedicata si procesor performant
O alta crestere a fost raportata din sectorul IT. Desi procentajul este destul de mic, aceasta categorie de produse este a doua (in urma telecom) cand vine vorba de incasari. Vanzarile de 477 de milioane de euro din 2015 au reprezentat o crestere de numai 3,2% fata de 2014.
Din nou, perioada de Black Friday a fost motorul cresterii, astfel incat romanii au cheltuit 172 de milioane de euro pe produse IT in trimestrul al patrulea din 2014, cu 4.2% mai mult ca in T4 2014.
Incasarile au fost accentuate de computerele portabile, precum laptopurile, in timp ce vanzarile de tablete au scazut vertiginos. Trebuie mentionat ca toata piata produselor premium a crescut semnificativ, intrucat romanii au ales sa cumpere laptopuri cu placa video dedicata si cu procesoare de top.
Alte produse carora li se poate atribui marirea de 4,2% din T4 2015 sunt desktopurile, monitoarele, mouse-urile si tastaturile.
Multifunctionalele au fost la mare cautare in ultima parte a anului 2015
Piata de echipamente office si-a revenit si ea in 2015, atunci cand a ajuns la cota de 62 de milioane de euro. Aceasta suma reprezinta o crestere de 3% fata de anul anterior.
Si aici cele mai multe incasari au fost inregistrate in ultima perioada a anului si au fost in valoare de 20 de milioane de euro, adica cu 8% mai mult ca in ultimul trimestru din 2014.
Multifunctionalele au fost produsele care s-au vandut ca painea calda, insa nu acelasi lucru se poate spune despre consumabile. Tonerele nu au fost apreciate de romani, iar vanzarile au scazut mult in 2015, comparativ cu 2014.
Categoria foto a fost singura care a inregistrat o scadere in 2015 vs 2014
Vestile proaste au venit, inca o data, din segmentul foto, care nu isi revine in Romania. Consumatorii din plan local au cheltuit doar 27 de milioane de euro pe produse foto in 2015, ceea ce inseamna o scadere de 12,4% fata de 2014.
Scaderea ar fi fost mult mai mare daca nu ar fi fost promotiile de Black Friday. Rapotul GfK Temax ne arata ca vanzarile de 11 milioane de euro au reprezentat o micsorare de 6,7% a pietei in T4 2015 fata de aceeasi perioada din 2014.
In final, studiul ne confirma faptul ca ofertele din Vinerea Neagra si de Craciun au contribuit enorm la cresterea pietei de produse de folosinta indelungata pana la aproape 2,3 miliarde euro in Romania anului 2015.
In T4 2015, romanii au scos din buzunare 863 de milioane de euro, adica cu 18,3% mai mult ca in T4 2014, in timp ce cele 2,3 miliarde de euro reprezinta o marire de 13% a pietei in 2015 fata de 2014.
Lasă un răspuns