Sarbatorile pascale se pare ca nu aduc doar toata familia la masa, ci si venituri considerabile pentru retailerii online. Un studiu realizat de IRES indica faptul ca romanii sunt pregatiti sa aloce in medie in jur de 600 de lei pe cheltuielile specifice sarbatorii. Vanzarile de Paste pot fi, asadar, mai mari decat media unei comenzi plasate de Black Friday.
Perioadele de sarbatori si obiceiuri pe care le respectam de la an la an au devenit mai mult decat simple traditii odata cu dezvoltarea segmentului de comert, cu precadere al celui din spatiul virtual. Daca ne uitam la statisticile ultimilor ani, nu ar fi chiar gresit sa ne intrebam unde se trage linia dintre traditie si afacere.
Conform unui studiu IRES publicat intr-un articol pe site-ul HotNews, comerciantii se pot astepta la incasari de peste un miliard de euro. Comparativ, ziua de Black Friday 2015 a adus incasari de aproximativ 100 de milioane de euro din vazarile online. Asadar, in ce directie merg vanzarile de Paste si pe ce sunt dispusi romanii sa cheltuie banii?
Suma medie alocata cumparaturilor de Paste in 2016 este mai mica in comparatie cu anii trecuti
Daca ne uitam peste studiul realizat de IRES, este posibil ca optimismul comerciantilor privind vanzarile de Paste sa ni se para putin prematur. Statisticile arata ca suma medie pe care cetatenii sunt dispusi s-o cheltuiasca de sarbatori este ceva mai mica fata de anii trecuti.
Bugetul poate fi mai mic, insa nu trebuie sa uitam un aspect important: pe langa procentul de persoane care nu au vrut sa raspunda sondajului sau nu s-au decis inca, doar 2% au declarat ca nu vor cheltui nimic. Acest lucru l-am putut observa si in cazul ultimelor editii de Black Friday – comparativ cu 2014, in editia din 2015 romanii au cheltuit in medie mai putin pe comenzile electro-IT. Cu toate acestea, incasarile au crescut datorita unui numar mai mare de cumparatori.
De Paste ne putem astepta la acelasi fenomen, iar vestea buna este ca 44% dintre persoanele ce au participat la studiu au declarat ca vor reusi sa-si acopere toate cheltuielile necesare pentru sarbatoare din suma pe care au alocat-o evenimentului. Mai mult, 32% din intervievati au spus ca banii alocati le ajung, cu doar cateva mici restrangeri.
Care vor fi vanzarile de Paste pentru masa festiva
Sudiul IRES ne da cateva date interesante si vizavi de ce va contine cosul de cumparaturi al romanilor de Paste in 2016. Se pare ca alimentele traditionale vor fi prezente pe majoritatea meselor festive si anul acesta.
Probabil cea mai mare intrebare a fost legata de carnea de miel. Statisticile ne spun ca cea mai mare parte a populatiei va cumpara acest aliment, exceptie facand cei care au animale in gospodarii si nu trebuie sa o achizitioneze de la magazine. In orice caz, tendinta este ascendenta fata de anii trecuti.
Interesant este ca studiul ne ofera o perspectiva si asupra categoriilor de populatie care aleg sau au posibilitatea de a cumpara carne de miel. Pe larg, ne referim la persoanele intre 18 – 65 de ani, cu precadere grupa de varsta intre 51 – 65 de ani. Marea majoritate a persoanelor de peste 65 de ani care au fost intervievate (mai bine de 50%) au declarat ca nu stiu daca vor cumpara carne de miel anul acesta. Majoritatea persoanelor care vor cumpara acest tip de carne (36%) sunt dispusi sa cheltuie intre 100 si 200 de lei exclusiv pe aceasta.
De la masa de Paste nu vor lipsi nici ouale, despre care putem sa va spunem ca vor fi cumparate in medie de 4 din 10 romani. Restul fie dispun de ele din gospodarie, fie fac rost de ele din alte surse. Se pare ca 95% din persoanele sondate care sarbatoresc aceasta sarbatoare ortodoxa vor vopsi oua, culoarea rosie fiind alegerea marii majoritati.
Cu toate ca prajiturile facute in casa sunt preferate de mai bine de jumatate din persoanele ce au participat la sondaj, o parte din romani aleg fie sa faca si sa si cumpere sau doar sa cumpere gata facute din magazine.
Care vor fi vanzarile de Paste in comparatie cu cele de Black Friday
Editia de Black Friday din 2015 a adus, conform bilantului de e-commerce 2015 din Romania realizat impreuna cu GPeC, vanzari de aproximativ 100 de milioane de euro. Comparativ, evenimentul din 2014 a inregistrat aproximativ 75 de milioane de euro.
Pe blogul GPeC putem citi un articol publicat la inceputul anului curent care face un bilant al cumparaturilor inregistrate online in 2015. Acesta ne ofera si o perspectiva asupra zilei de Black Friday in Romania, care ne permite sa comparam vanzarile cu cele de Paste.
Din studiile GPeC si IRES rezulta cateva lucruri. Primul ar fi faptul ca romanii cheltuie de Paste cel mai mult pe mancare si tot ce tine de masa festiva. In comparatie, de Black Friday marea majoritate sunt dispusi sa faca achizitii din domeniul electro-IT. Aici intra telefoane, tablete, PC-uri, electrocasnice si diverse alte electronice. Fata de sarbatorile de iarna, Pastele nu presupune neaparat cadouri si in niciun caz cadouri atat de costisitoare.
Se pare ca romanii asteapta totusi promotii la capitolul fashion in perioada Pastelui, intrucat o traditie spune sa porti ceva nou in ziua de sarbatoare. De Black Friday, hainele si incaltamintea sunt pe locul doi ca prioritate, iar valoarea medie a unui cos de cumparaturi plasat online a fost in crestere in 2015 fata de 2014.
Sarbatorile Pascale sunt petrecute de majoritatea romanilor acasa, in familie, asadar vacantele nu sunt la mare cautare. In 2016, Pastele ortodox coincide cu 1 Mai, Ziua Muncii, dar se pare ca nu foarte multa lume are de gand sa petreaca evenimentul departe de casa.
Indiferent de felul in care alegem sa ne petrecem aceasta sarbatoare sau de lucrurile pe care planuim sa le achizitionam, este clar ca asteptarile de incasari ale comerciantilor sunt mai mari decat anul trecut si chiar mai mari decat cele de Black Friday. In fond, Pastele este un eveniment sarbatorit de cea mai mare parte a populatiei din Romania.
Lasă un răspuns