Un raport realizat de GPeC arata faptul ca vanzarile de Black Friday 2015, inregistrate de magazinele online din Romania, s-au situat in jurul sumei de 100 de milioane de euro, cu 33% mai mari decat incasarile din 2014.
Evenimentul Black Friday genereaza un interes enorm printre romani, iar site-urile de comert electronic din tara noastra anunta vanzari mult mai mari pentru aceasta perioada, in comparatie cu o zi obisnuita de vanzari.
GPeC a alcatuit un raport cu privire la incasarile magazinelor online in 2015. Detaliile includ si vanzarile de Black Friday 2015, care au atins valori de aproximativ 100 de milioane de euro, dar si faptul ca cele mai populare produse au fost cele din segmentele electro-IT si fashion.
Vanzarile de Black Friday 2015 s-au apropiat de pragul de 100 de milioane de euro
Editia din 2015 a fost cea mai importanta din istoria Vinerii Negre in Romania, daca e sa luam in considerare numai incasarile. Raportul GPeC ne arata faptul ca romanii au cheltuit aproape 100 de milioane de euro numai in ziua de Black Friday in 2015.
Aceasta suma este cu aproximativ 33% mai mare decat cea inregistrata pe parcursul editiei din 2014, atunci cand incasarile au ajuns pana in jurul valorii de 75 de milioane de euro.
Incasarile totale au crescut de la an la an, asa ca noi credem ca vor continua sa creasca si in 2016. Acest lucru este in concordanta cu tendintele pietei din Romania, care spun ca romanii cumpara din ce in ce mai multe produse online.
Romanii au cumparat online de aproximativ 1,4 miliarde de euro in 2015
Daca vanzarile de Black Friday 2015 au ajuns la 100 de milioane de euro, totalul pe intreg anul 2015 a depasit suma de 1,4 miliarde de euro. Cresterea este de 27 de procente fata de incasarile din 2014, atunci cand magazinele online au vandut produse de 1,1 miliarde de euro.
Aceste numere ne arata faptul ca piata de comert electronic din Romania are o crestere sanatoasa. De asemenea, lucrurile nu pot merge decat spre bine, tinand cont de mai mult factori, cum ar fi numarul utilizatorilor de internet si cresterea numarului de comenzi efectuate de pe dispozitivele mobile.
Se pare ca rata de penetrare a internetului in Romania a fost de 56%, in timp ce in 2014 a fost de 49,76%. Conform celor mai recente estimari, exista 19,8 milioane de locuitori in tara noastra, iar aproximativ 11 milioane dintre ei utilizeaza internetul si acest numar va creste in 2016.
Dintre cei 11 milioane, se pare ca 6,7 milioane au cumparat macar un produs de pe internet. Cifrele arata ca romanii plaseaza comenzi online mai mult folosind desktopurile, in ciuda faptului ca segmentul mobile a crescut vertiginos in anul 2015.
Cele mai mari magazine online din Romania au comunicat faptul ca mai mult de 50% din traficul inregistrat in 2015 a fost generat de catre utilizatorii de smartphone-uri si tablete. Numai anul trecut, 1,4 milioane de romani au facut cumparaturi de pe internet cu ajutorul unui dispozitiv mobil. De asemenea, 850.000 de romani au efectuat achizitii online prin intermediul aplicatiilor mobile.
Trebuie mentionat faptul ca totalul incasarilor online din 2015 include numai produsele fizice. Asadar, aici nu sunt incluse biletele de avion, vacantele, calatoriile, city-break-urile, biletele la concerte, festivaluri sau spectacole, serviciile si platile facturilor de utilitati.
Sistemul ramburs continua sa fie modalitatea de plata dominanta in plan local
Desi romanii fac destul de multe cumparaturi online, acestia aleg sa plateasca ramburs si cheltuiesc, in medie, mai multi bani la retailerii din strainatate, ne arata acelasi studiu.
GPeC spune ca un roman a facut 8,2 cumparaturi pe an in 2015. Aceasta medie nu a crescut prea mult fata de 2014, atunci cand un romana efectua aproximativ 8,1 cumparaturi pe an.
Reprezentanti oficiali ai gigantului Visa au spus ca numarul platilor online cu cardul a crescut cu pana la 25% in 2015 fata de 2014. Cresterea este importanta, insa numai 6-7% din totalul platilor online sunt facute cu cardul.
Desi exista mai mult de 20.000 de domenii .ro cu buton de „adauga in cos”, numai 5.000 dintre aceste site-uri au avut activitate comerciala in 2015. Dintre ele, peste 1.300 sunt inregistrate in sistemul 3D Secure, unul dintre cele mai cunoscute standarde de securitate de la noi.
De asemenea, exista peste 14,5 milioane de carduri inrolate in acest sistem, insa doar 1,3 milioane au fost activate, ceea ce inseamna ca au fost folosite cel putin o data la o plata online.
In jur de 90% din consumatorii din Romania aleg sa plateasca in sistem ramburs, adica numerar, atunci cand primesc coletele. Restul de 3-4% platesc prin intermediul serviciilor de online banking si micro-plati prin SMS.
O alta statistica interesanta este valoarea medie a unei achizitii, atat la magazinele din Romania, cat si la cele din strainatate. Se pare ca romanii cheltuie, in medie, 40 de euro la o tranzactie efectuata pe site-urile retailerilor autohtoni, respectiv 58 de euro la o comanda din strainatate.
Articolele electro-IT sunt cele mai populare printre consumatorii romani
Cele mai populare produse printre romani in anul 2015 au fost cele din categoria electro-IT. Aici sunt incluse articole precum telefoane, tablete, electrocasnice, electronice, PC-uri si componente PC, printre altele.
Locul al doilea a fost adjudecat de articolele fashion, adica incaltamintea, imbracamintea, ceasurile, parfumurile, cosmeticele si accesoriile. Ocupanta locului al treilea a fost gama de produse pentru casa. Topul a fost completat de articolele pentru copii, iar acestea includ jucariile, scutecele sau obiectele vestimentare pentru cei mici.
Raportul GPeC ne spune cate ceva si despre valorile cosului mediu in functie de categoria de produse. Asadar, se pare ca romanii au cheltuit, in medie, 680 de lei pe articole electro-IT, in scadere de la 800 de lei in anul 2014.
Valoarea medie a cosului cu articole fashion a fost de 180 de lei in 2015, in crestere cu 20 de lei fata de media din 2014. Aceasta valoare a fost identica in 2015 comparativ cu 2014 atunci cand a venit vorba de articole pentru copii, spune GPeC.
O crestere interesanta a fost inregistrata in gama home & deco, acolo unde valoarea cosului mediu a crescut de la 180 de lei la 220 de lei in 2015 fata de 2014.
Livrarea gratuita este cel mai dorit serviciu de catre romani
In cele din urma, raportul GPeC se concentreaza si pe preferintele consumatorilor din Romania. Se pare ca acestia prefera sa cumpere produse in zilele de miercuri si joi. Nu exista un motiv anume pentru acest lucru, insa se pare ca acestea sunt zilele in care romanii cheltuiesc cei mai multi bani pe cumparaturile online.
Cand vine vorba despre serviciile oferite de catre retailerii de pe internet, consumatorii isi doresc cel mai mult sa beneficieze de transport gratis. Poate ca in mod surprinzator livrarea gratuita se situeaza inaintea reducerilor si promotiilor.
Pe locul al treilea se afla transportul gratuit atunci cand romanii returneaza un produs. Acest lucru nu face altceva decat sa intareasca dorinta consumatorilor din Romania de a scapa de grija costurilor de transport al produselor.
Studiul conclude cu faptul ca livrarea rapida a articolelor cumparate de pe internet este pe locul 4 in topul beneficiilor oferite de magazinele online. Aceste informatii, precum si cele cu vanzarile de Black Friday 2015, au fost incluse intr-un infografic, pe care il puteti rasfoi in totalitate pe site-ul GPeC.
Lasă un răspuns