Grupul GfK a publicat rezultatele studiului TEMAX cu privire la piata bunurilor de folosinta indelungata, dezvaluind in cazul Romaniei o crestere a vanzarilor de peste 6% in trimestrul al doilea din 2015 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Evolutia pietei bunurilor de folosinta indelungata continua sa fie pozitiva in Romania. GfK tocmai a oficializat ultimele date privind sumele cheltuite de locuitorii Romaniei pe electrocasnice, dispozitive mobile, calculatoare si alte produse electro-IT. Cifrele indica o crestere de 6,4% in trimestrul al doilea din anul 2015, comparativ cu cele inregistrate in T2 2014.
Valoarea totala a vanzarilor a ajuns la 449 de milioane de euro, fiind cu 27 de milioane de euro mai mare ca in aceeasi perioada din 2014. Piata bunurilor de larg consum din Romania a beneficiat de cresterile importante a trei segmente: telecom, electrocasnice mari si electrocasnice mici.
Aceasta evolutie ii face pe analisti sa preconizeze o noua crestere a vanzarilor in perioada imediat urmatoare, asadar ne putem astepta la o noua expansiune a pietei bunurilor de folosinta indelungata in trimestrul al treilea din 2015.
Piata bunurilor de folosinta indelungata in crestere in Romania in T2 2015, conform GfK TEMAX
Raportul Gfk TEMAX privind piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania in trimestrul al doilea din 2015 arata o majorare de 6,4% a vanzarilor. In total, romanii au cheltuit 449 de milioane de euro pe produse electro-IT in T2 2015.
Cea mai mare rata a cresterii a fost inregistrata in domeniul telecom. Vanzarile au depasit 145 de milioane de euro, ceea ce in procente se traduce printr-o crestere de 15,1 puncte.
La polul opus se afla piata foto. Acest segment a avut cea mai insemnata scadere, aceasta atingand 16,9% in urma unor vanzari de doar 6 milioane de euro.
Singurul domeniu care s-a mentinut in T2 2015 la acelasi nivel a fost cel al produselor IT. In al doilea trimestru al acestui an au fost vandute produse IT in valoare de 95 de milioane de euro, la fel ca in aceeasi perioada a anului precedent.
Mari sau mici, electrocasnicele s-au vandut excelent pe plan local
Vanzarile de electrocasnice mari si mici continua sa avanseze. In al doilea trimestru al anului, au fost inregistrate cresteri de 11,4% si 8,4% in domeniile electronicasnicelor mari, respectiv electrocasnicelor mici.
Au fost raportate cresteri in toate categoriile de electrocasnice mari, iar aici trebuie mentionate incorporabilele si frigiderele, intrucat procentajul de marire a fost de doua cifre. In total, 95 de milioane de euro au atins vanzarile in acest sector.
O crestere de 8,4% fata de trimestrul anterior a dus la un total al vanzarilor de 29 de milioane de euro in categoria electrocasnicelor mici. Cel mai bine vandute produse au fost cele de ingrijire personala, cum ar fi aparatele de ras si epilat.
Alte produse care s-au vandut bine in Romania in trimestrul anterior au fost aparatele de bucatarie, precum robotii de bucatarie, blenderele si storcatoarele de fructe si legume.
Vanzarile de smartphone-uri in crestere, tabletele in cadere libera
Sectorul telecom a cunoscut cea mai mare rata de crestere in T2 2015. Peste 145 de milioane de euro au atins vanzarile in acest sector, gratie unei cresteri de 15,1%.
Telefoanele mobile continua sa scada, in timp ce vanzarile de smartphone-uri continua sa creasca. Rata de majorare a pietei smartphone-urilor a atins 22% in al doilea trimestru, iar accesoriile pentru aceste dispozitive mobile au cunoscut si ele cresteri insemnate.
Cele 145 de milioane de euro inregistrate de piata produselor de telecomunicatie reprezinta si cea mai mare valoare din totalul pietei bunurilor de folosinta indelungata, iar trendul crescator este asteptat sa se mentina in al treilea trimestru al anului.
In domeniul IT, rezultatele sunt putin surprinzatoare, intrucat vanzarile tabletelor au scazut, in timp ce cele ale desktop-urilor si perifericelor au crescut. De asemenea, calculatoarele portabile, precum laptopurile si convertibilele, s-au vandut mai bine in T2 2015 comparativ cu T2 2014.
In jur de 95 de milioane de euro au atins vanzarile de produse IT, adica o suma similara cu cea inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut.
De unde provin scaderile?
Ponderea cresterii pietei bunurilor de folosinta indelungata ar fi fost mai mare in T2 2015, daca nu ar fi existat doua sectoare cu o scadere surprinzatoare, plus unul cu o scadere importanta, dar asteptata.
Piata electronicelor a inregistrat prima scadere dupa foarte mult timp. Chiar daca micsorarea a fost de doar 3,3%, analistii nu se asteptau ca incasarile sa scada in acest domeniu dupa multe trimestre consecutive de crestere. Aproximativ 67 de milioane de euro au atins incasarile de pe piata electronicelor in T2 2015.
O alta scadere minora, de 3,8%, a fost inregistrata in categoria echipamentelor de tip office, in care se regasesc imprimantele si multifunctionalele. Micsorarea a fost accentuata de consumabile, intrucat cererile de cartuse pentru imprimantele cu cerneala si laser au fost reduse. In acest domeniu, vanzarile au atins numai 13 milioane de euro.
Scaderea insemnata vine din partea segmentului foto. Vanzarile scad la nivel global in acest domeniu, iar in Romania s-au micsorat cu 16,9% la un total de 6 milioane de euro. Segmentul foto este cel mai mic dintre cele analizate de GfK pentru piata bunurilor de folosinta indelungata din tara noastra, iar vanzarile sunt asteptate sa aiba in continuare un trend descendent.
Viitorul suna aproape bine
Studiul GfK TEMAX arata ca rata de crestere a vanzarilor de produse electro-IT incetineste. Cu toate acestea, se asteapta cresteri si in trimestrul al treilea al anului, comparativ cu T3 2014.
Cresterea ar putea fi accelerata de scaderea TVA-ului la alimente si bauturi non-alcoolice de la 24% la 9%, intrucat consumatorii din Romania si-ar putea indrepta economiile catre produsele electro-IT.
Cu toate acestea, cel mai bun trimestru din 2015 va fi chiar ultimul, gratie fenomenului Black Friday, care va avea loc in luna noiembrie.
Lasă un răspuns