Vinerea Neagră este un eveniment care a luat amploare și la noi din momentul introducerii sale pe piața autohtonă, în 2011 și până în prezent. Evoluția vânzărilor de Black Friday în România a avut un traseu în general ascendent în acești 8 ani, iar acum vom face o retrospectivă a acestuia.
Poate să pară greu de crezut, însă Black Friday nu a făcut mereu parte din tradițiile noastre anuale. Faimoasa campanie de reduceri este prezentă în România de numai 8 ani, timp în care s-au petrecut totuși foarte multe. Așadar, vom discuta despre evoluția vânzărilor de Black Friday în România.
Vinerea Neagră a avut un impact foarte mare la noi în țară, iar de la an la an se înregistrează noi recorduri în materie de vânzări. Probabil că unul dintre cele mai notabile locuri în care Black Friday își face simțită prezența este mediul online, despre care vom și vorbi cu precădere.
Evoluția vânzărilor de Black Friday în România – 8 ani de reduceri „negre”
Black Friday este un eveniment de discount inițiat în SUA, care marca începutul sezonului de cumpărături pentru Crăciun. De-a lungul timpului, mai multe țări au adoptat această tradiție, inclusiv România. La noi în țară, evenimentul a fost introdus în 2011 de către grupul eMAG, Flanco și Asesoft Distribution.
Fiecare țară care a adoptat această tradiție a creat propriile „reguli” ale campaniei, pentru a se adapta nevoilor locale. Și la noi campania „neagră” a ajuns să fie destul de diferită față de cea de peste ocean, iar anii care au trecut stau mărturie. Evoluția vânzărilor de Black Friday în România vorbesc de la sine despre popularitatea evenimentului autohton și ne ajută să și trasăm noi perspective pentru anii ce vor urma.
Așa cum am menționat mai sus, Black Friday România are o vecime de 8 ani, fiind introdus pe piața locală în noiembrie 2011. Ceea ce a pornit ca o inițiativă de a încuraja vînzările pe segmentul IT&C s-a transformat într-un eveniment național hiper mediatizat, la care participa zeci de retaileri online și offline, din toate domeniile de interes.
Electronicele și electrocasnicele au rămas în top ca cele mai căutate produse de Black Friday, însă au câștigat rapid teren categorii precum fashion, îngrijire personală, cărți și, conform vânzărilor din ultimii ani, articole pentru copii și articole home-deco.
Te întrebi dacă Black Friday este în continuare un eveniment de interes la noi în țară? Ei bine, vînzările în creștere și noile recorduri stabilite de la an la an ne spun că da și că evenimentul nu pleacă nicăieri. Mai jos vom face o mică analiză a edițiilor din ultimii ani, pentru a vedea mai bine evoluția vânzărilor de Black Friday în România.
Statistici și vânzări de Black Friday 2018 în România
Black Friday 2018 a fost cea mai recentă ediție a evenimentului de discount și, după cum arată statisticile, și cea mai de succes. În anul care tocmai ce s-a încheiat, românii au cumpărat cu 30% mai mult față de 2017, iar retailerii online au reușit să genereze vânzări de 1 miliard de lei.
Printre datele publicate despre eveniment se numără următoarele:
- eMAG a avut vânzări de 460 de milioane de lei, în creștere cu 28%;
- Profitshare a înregistrat tranzacții de 52.6 milioane de lei;
- 2Performant a avut 35.700 de comenzi înregistrate, în valoare de 9.6 milioane de lei;
- prin PayU s-au procesat plăți online în valoare de 157 de milioane de lei;
- românii au cumpărat mai mult de pe dispozitivele mobile decât de pe desktop;
- Vivre a avut vânzări de 16.1 milioane de lei, înregistrând o creștere de 150% față de 2017.
Avem și câteva date mai amănunțite de la diverși retaileri online din țară, precum și de la platforme de afiliere. Astfel, Profitshare a avut 1.867.961 de click-uri, dintre care 662.567 au venit de pe desktop și 1.201.001 de pe mobil. Categoriile care au înregistrat cele mai multe vânzări au fost: televizoare, fashion, auto-moto, telefoane mobile și scutece. Prin platforma Profitshare s-au vândut 40 de mașini, 1155 de telefoane și 850 grame de aur.
eMAG a avut 9.500.000 de vizite pe site în data de 16 noiembrie 2018, iar topul produselor vândute este următorul:
- 52.200 de televizoare;
- 19.500 de laptopuri;
- 49.300 de telefoane;
- 113.000 de electrocasnice mici;
- 17.700 de frigidere.
Despre Vivre am spus că a avut o creștere de 150% față de 2017, iar acestea sunt câteva statistici ale campaniei de Black Friday 2018:
- produsele cele mai vândute au fost covoarele (1.400 de bucăți);
- comanda cea mai mare a fost în valoare de 13.896 de lei;
- la ora 21:00 au fost prezenți simultan pe site 20.000 de vizitatori;
- 75% dintre comenzile plasate pe site au venit de pe mobil.
Și FashionDays a avut o creștere de 44% în 2018 față de 2017, cu vânzări de 44 de milioane de lei. Pe site-ul cunoscutului retailer fashion s-au înregistrat mai bine de 110.000 de comenzi.
La F64 s-au înregistrat 6.500 de comenzi, cu 3% mai mult față de campania anterioară. Vânzările au generat 8.9 milioane de lei, iar cea mai mare comandă a avut o valoare de aproximativ 70.000 de lei.
Și pentru evoMAG Black Friday 2018 a fost o ediție-record, cu vânzări de aproximativ 24.8 milioane de lei. Aproximativ 34% dintre plăți au fost realizate online, 15% au fost în rate, iar magazinul online a avut mai bine de 1.9 milioane de vizite, 60% fiind de pe dispozitivele mobile.
Statistici de Black Friday 2017
Evenimentul Black Friday România a fost un stimulent excelent pentru comerțul online și a generat vânzări peste medie de la an la an. Fiecare ediție din ultimii ani a reprezentat încă un nou record în vânzările online.
Încasările de Black Friday 2017 au atins sume record pentru retailerii autohtoni. eMAG a avut o creștere în vânzări de 20% față de 2016, cu 8.3 milioane de vizite pe site și mai bine de 1 milion de produse comandate, în valoare de 360 de milioane de lei.
FashionDays a avut încasări mai mari cu 50% față de 2016, cu mai bine de 300.000 de comenzi în valoare totală de 26 de milioane de lei fără TVA.
La QuickMobile vânzările au atins aproape 6 milioane de lei, cele mai comandate produse fiind dispozitivele mobile, gadget-urile și accesoriile. Pe platforma online au fost atrași 500.000 de vizitatori de Black Friday 2017.
Și în 2017, cele mai multe comenzi plasate online au venit de pe dispozitivele mobile. Totodată s-a înregistrat o creștere semnificativă și în numărul de plăți online cu cardul, care au depașit 30% din încasările de Black Friday 2017.
Rezultate de Black Friday 2016
Și ediția de Black Friday 2016 a generat mai mult interes din partea românilor față de cea anterioară, din 2015. Conform statisticilor, 56% dintre persoanele interesate să cumpere ceva de Black Friday 2016 au și făcut-o. Cu toate acestea, în jur de 42% dintre persoanele care au participat la un sondaj pe subiectul Vinerea Neagră erau de părere că evenimentul nu este diferit de alte campanii promoționale din cursul anului.
eMAG a vândut de Black Friday 2016 de peste 300 de milioane de lei, în forma a mai bine de 1.1 milioane de produse. Dintre acestea, 700.000 de articole au fost vândute în primele 8 ore de la startul campaniei. Cele mai vândute produse au fost cele pentru îngrijirea casei, electrocasnicele mici, componentele și perifericele pentru PC-uri, jucăriile și cărțile.
FashionDays a înregistrat comenzi de peste 17 milioane de lei, adică de două ori mai mult decât în 2015. În 2016, 56% din comenzi au venit din aplicația de mobil, unde startul campaniei se dă ceva mai devreme.
QuickMobile a avut cea mai mare comandă de peste 20.000 de lei și peste 500.000 de vizite pe site în data de 18 noiembrie 2016. Vânzările totale au atins 6 milioane de lei, iar cele mai populare produse au fost Apple iPhone 6S, Samsung Galaxy S6 și Apple Watch.
Cât s-a vândut de Black Friday 2015
De Black Friday 2015, încasările au atins 100 de milioane de euro în România, mai mari cu 33% față de cele din 2014. Cele mai populare produse au fost cele electro-IT, iar cel mai dorit serviciu a fost livrarea gratuită.
eMAG a generat vânzări de aproximativ 202 milioane de lei, puțin sub estimarea de 205 milioane de lei. Cea mai mare comandă a fost de 85.590 de euro pentru un automobil Range Rover Sport 4.4 Diesel SDV8 Dynamic Luxor.
Cel.ro a stabilit noi recorduri cu vânzări de aproximativ 6 milioane de euro și aproximativ 33.000 de comenzi. Cele mai vandute produse au fost: peste 7.000 de electrocasnice, 5.000 de telefoane și circa 4.000 de televizoare.
Flanco a vândut de aproximativ 116 milioane de lei, F64 de circa 12.5 milioane de lei, iar evoMAG a avut o creștere de 60% în vânzări în comparație cu ediția din 2014. FashionDays a avut și el o creștere de 40%, iar ZorileStore de 25%.
Vânzări de Black Friday 2014
Evoluția evenimentului Black Friday România a avut loc, după cum am spus, de la an la an. Astfel și în 2014 eMAG a înregistrat vânzări dublate față de 2013. Retailerul a vândut 420.000 de produse, în valoare de 145 de milioane de lei.
Flanco a avut și el vânzări de 98 de milioane de lei, mai mari cu 36% față de ediția anterioară. evoMAG a vândut de 2 milioane de euro, în timp ce MarketOnline a depășit această sumă. La Elefant, traficul pe site a fost de 6 ori mai mare și s-au vîndut multe produse care nu intrau în categoria de cărți sau e-book-uri – ceasuri și parfumuri, electrocasnice, canapele sau produse pentru copii.
Încasări de Black Friday 2013
De Black Friday 2013, eMAG a avut așteptări de vânzări de până la 98 de milioane de lei, iar până seara zilei de 22 noiembrie, la ora 18:00, a vândut de 80 de milioane de lei. Domo a vîndut de 4 milioane de euro, Altex și-a triplat vânzările față de 2012, în timp ce evoMAG a epuizat 20% din stocuri în primele 20 de minute de la lansarea campaniei.
Black Friday 2012 – ce vânzări au înregistrat comercianții
De Black Friday 2012, vânzările de la eMAG au ajuns la 15.73 de milioane de euro, iar reducerile oferite au ajuns până la aproape 70%. O premieră la eMAG au fost discounturile de până la 36% la pachete de vacanță cu destinații precum Rhodos, Creta, Antalia și Corfu.
Black Friday 2011 – prima ediție de reduceri „negre”
În 2011 a intrat pe piața locală evenimentul de reducere de peste ocean numit Black Friday. Din păcate nu mai avem prea multe date despre această primă ediție, însă fostului vicepreședinte eMAG, Radu Apostolescu, a declarat că „a fost un dezastru deși nu s-a vazut nimic. A ieșit foarte bine în exterior, înăuntru n-a ieșit foarte bine pentru că am uitat niște mici detalii, cum ar fi coordonarea stocurilor chiar în real time pentru că în momentul când vinzi în 20 de minute cât într-o lună trebuie să fie totul real time.”
În ciuda inconvenientelor, acesta a fost „cel mai bun training” și momentul care a marcat îmceputul unui fenomen care a evoluat enorm în toți acești 8 ani de existență în România. Evoluția vânzărilor de Black Friday în România suntem siguri că nu se termină aici și că noua ediție din 2019 ne va rezerva alte noi surprize, pe care sperăm să le descoperim în continuare împreună!
Lasă un răspuns