În 2018 a fost o adevărată explozie de plângeri de Black Friday la Protecția Consumatorului, acestea dublându-se față de ediția din 2017. Se pare că persoanele care au decis să cumpere de Vinerea Neagră au avut mai multe motive de nemulțumire – mai jos aflați exact care!
Cu toate că este un eveniment puternic mediatizat, de Vinerea Neagră nu curge numai cu lapte și miere. Ultima ediție, anume cea din 2018, a adus un adevărat val de plângeri de Black Friday din partea cumpărătorului.
Protecția Consumatorului a primit un număr dublu de plangeri față de cele rimite de Black Friday 2017 și cu mult mai mare în comparație cu plangerile primite într-o zi obișnuită din an. Dar ce i-a determinat pe români să facă acest pas? Mai jos găsiți principalele motive invocate de către cumpărători.
Val de plângeri de Black Friday 2018
Cine nu șie de Black Friday, după 8 ani de când faimoasa campanie promoțională de peste ocean a fost introdusă și pe piața din România? Zeci de retaileri participă la cursa pentru reduceri, dar se pare că evenimentul strânge și zeci de plângeri. Sau mai bine zis sute.
Conform unor informații oferite de către Protecția Consumatorului la solicitarea Digi24.ro, numărul de plângeri de Black Friday 2018 l-a depășit cu mult pe cel din 2017. Mai exact, la ultima ediție de Vinerea Neagră, chiar în ziua de 16 noiembrie 2018 – data oficială a evenimentului – au fost primite 795 de reclamații. Dacă e să facem o comparație cu 2017, pe parcursul întregului an au existat 92.400 de petiții, adică o medie de 253 de plângeri.
Cu alte cuvinte, numărul de plângeri de Black Friday 2018 a fost de trei ori mai mare decât numărul de plângeri (în medie) zilnice primite pe tot parcursul anului 2017. Iar acest număr nu este mare doar în comparație cu zilele normale din an – chiar și dacă ne referim strict la Black Friday 2017, atunci au fost primite doar 63 de reclamații, adică de mai bine de 10 ori mai puține comparativ cu numărul din 2018.
Tot în acest sens, în 2017 au fost date amenzi în valoare de 122.000 de lei. De Black Friday 2018 au fost aplicate 87 de sancțiuni, anume 22 de avertismente și 65 de amenzi. Valoarea amenzilor a urcat la 215.000 de lei. adică aproape dublă față de valoarea amenzilor de Black Friday 2017.
Printre informațiile puse la dispoziție avem și zona cu ponderea celor mai multe plângeri de Black Friday 2018 – este vorba despre Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor Prahova. Aici au fost plasate 77 de reclamații, au avut loc 37 de acțiuni de control și s-au dat 2 avertismente și 7 amenzi în valoare de 107.000 de lei.
De adăugat este și că mai bine de jumătate din reclamații au fost înregistrate în București, probabil și din cauza faptului că cele mai multe magazine online din țară au sediul în Capitală. Astfel, în București au fost 523 de reclamații, care au rezultat în 52 de amenzi în valoare de 87.000 de lei.
Ce i-a nemulțumit pe români de Black Friday 2018?
Numărul de plângeri de Black Friday de anul trecut au fost foarte mari, dar care au fost exact motivele? Iată o listă cu principalii factori care i-au determinat pe români să facă reclamații de Black Friday 2018:
- lipsă de claritate a informațiilor cu privire la perioada în care se desfășoară o campanie promoțională;
- nerespectarea termenului de livrare a coletelor;
- produse livrate deteriorate;
- lipsa de promptitudine în răspunsul operatorului economic către consumatori în momentul în care aceștia au solicitat informații cu privire la comenzile pe care le-au efectuat;
- incorecta afișare a prețului de referință;
- informații incorecte referitoare la dreptul de denunțare unilaterală a contractului;
- produse comandate online achitate și care nu au fost livrate;
- refuzul de primire al unui produs returnat;
- anularea comenzii plasate fără informarea în prealabil a consumatorilor;
- prețuri mai mari în cadrul campaniei de Black Friday față de prețul afișat anterior acesteia.
Acestea au fost principalele motive care au generat plângeri de Black Friday și toate fac parte din scenarii pe care le-am mai întâlnit în decurcul acestor ani de când a intrat pe piața din România celebrul eveiment de discount. Aspectele punctate mai sus sunt serioase și, în anumite cazuri, am spune chiar grave, dar implicarea consumatorilor suntem siguri că va începe încet-încet să facă „ordine” prin nedreptățile care se produc în continuare în comerțul online.
Black Friday 2019 va veni și el cu siguranță cu lista sa de nemulțumiri generate, dar sperăm ca acestea să fie în număr mai mic și să țină mai mult de detalii, nu de fapte cu adevărat serioase sau chiar grave. Evenimentul generează în continuare interes din partea publicului, cea ce înseamnă că există în continuare speranța la mai bine.
Lasă un răspuns