Stim cu totii ca, in general, orice inceput de an poate aduce majorari de preturi (la alimente, carburanti, gaze, electricitate etc.), dar si surprize neplacute in privinta taxelor si impozitelor (marirea unora si/sau introducerea altora noi). Din aceasta perspectiva, 2014 se pare ca nu va face exceptie. Sa vedem, insa, cum ne poate ajuta Black Friday 2013.
In urma negocierilor cu FMI si Banca Mondiala, zilele trecute au fost anuntate deja unele masuri prin introducerea carora se doreste strangerea mai multor bani la buget… dar toate aceste masuri vor afecta in mod direct sau indirect buzunarul contribuabilului. Dintre acestea, amintim:
- introducerea unei noi accize la carburanti, de 7 eurocenti pe litru;
- cresterea redeventelor cu 25% in cazul resurselor minerale si naturale, altele decat cele pentru petrol si gaze;
- aplicarea unui impozit nou asupra constructiilor speciale (retele de transport, de energie si telecomunicatii, conducte, depozite);
- actualizarea accizelor cu rata inflatiei pe 2013.
Scumpirea carburantilor stim ca afecteaza instant o gramada de industrii, direct sau indirect: plecand de la cea de transport si continuand cu cea alimentara. Impozitul suplimentar pe retelele speciale (stalpi, piloni, conducte etc.), de asemenea, poate genera in viitorul apropiat facturi mai mari pentru energia electrica ori telecomunicatii. Redeventele majorate pentru resursele naturale si minerale pot conduce si la marirea pretului pentru sare ori apa minerala.

Viitoarele impozite pe pilonii de electricitate si pe alte constructii neimpozitate in prezent pot aduce mai multi bani la buget. Vor creste insa si facturile populatiei la utilitati odata cu aceasta masura?
Exista, de asemenea, un proiect de ordonanta ce stipuleaza posibilitatea primariilor de a mari impozitele locale pentru persoanele fizice, peste limita (de 20%) stabilita actualmente in Codul Fiscal. Aceasta masura vizeaza in special primariile cu datorii.
Si proprietarii de locuinte ar putea fi afectati de mult discutata decizie de a impozita suplimentar chiriile, prin plata CAS-ului de catre proprietari, tot incepand cu 1 ianuarie 2014. In acelasi context, exista variante de lucru ce prevad impozitarea proprietarilor persoane fizice in functie de destinatia proprietatii, nu a tipului de proprietar (persoana fizica sau juridica). Astfel, proprietarii persoane fizice care inchiriaza persoanelor juridice locuinte vor achita impozit anual pe proprietate mai mare, precum o persoana juridica. Totusi, unele dintre aceste masuri pot intra in vigoare incepand cu 2015 si nu 2014.
Cu privire la toate dispozitiile de mai sus, ramane sa vedem modalitatea in care vor fi implementate si efectul lor asupra buzunarelor noastre. Experienta anilor trecuti ne sugereaza ca vom asista la un nou val de scumpiri.
Avem un curs mai bun fata de anul trecut
In urma cu un an, BNR cota 1 euro la 4,52 de lei, respectiv 1 dolar american la 3,52 de lei. La data scrierii articolului, cursul de schimb indica o cotatie de 4,44 de lei pentru euro, respectiv 3,31 pentru dolar.
De ce am aduce in discutie cursul leului? Simplu: majoritatea produselor – electronice, electrocasnice, IT ori hainele, incaltamintea si diversele accesorii – sunt produse/importate in/din Statele Unite ale Americii, Uniunea Europeana, China, Turcia, Coreea de Sud, Thailanda. Puterea sau slabiciunea leului (in special fata de cele 2 valute mentionate anterior) se reflecta imediat in preturile afisate de comerciantii autohtoni.

Teoretic, un leu mai puternic fata de acum un an ar permite importarea produselor la preturi mai bune pentru romani. Avantaj Black Friday 2013!
Practic, sunt sanse mari ca si de Black Friday 2013 sa avem un curs apropiat cu cel din prezent, adica mai bun decat de Black Friday-ul anterior. Mai rar ca leul sa se intareasca de la an la an! Evident, costurile afisate pe site-uri tin cont si de alte cheltuieli: cele cu personalul, cu transportul, cu gestionarea coletelor, cu gazduirea site-urilor, dar costurile importatorilor sunt si ele importante, iar faptul ca leul nu s-a devalorizat in ultimul an constituie premisa unor oferte foarte bune de Vinerea Neagra 2013.
Sa fim sinceri: reducerile sunt pe placul tuturor, indiferent de buget
Fie ca doriti sa va cumparati cea mai ieftina tableta cu Android de Black Friday sau doriti un TV LED de peste 152 de cm, reducerile tenteaza si pe cei cu buget mic, dar si pe cei cu buget mare. Pentru primii va conta si o reducere de 100 de lei, dar nici cei din a doua categorie nu vor spune „nu” unui pret mai mic cu 1000-2000 de lei la TV-ul LED. Da, au existat astfel de reduceri de Black Friday anul trecut! Aveti mai jos cateva exemple din 2012:

Anul trecut chiar au existat reduceri consistente la unele produse! Evident, de Black Friday 2013 alte produse vor intra in promotii si cu alte procente taiate.
Cum castiga totusi comerciantii?
Cu atatea motive pro Black Friday si pro reduceri in general, cum mai reusesc comerciantii sa faca si profit? O intrebare foarte buna! Sa luam cateva exemple:
- cumparati o imprimanta de Black Friday; probabilistic vorbind, cartusele sau tonerele nu se vor termina fix de Black Friday-ul urmatoar, ci mai devreme;
- achizitionati un kit DSLR (body + obiectiv) de Black Friday, prindeti gustul fotografiei si doriti sa incercati alte tipuri de obiective; asteptati Black Friday-ul urmator?
- vi se strica smartphone-ul: stati fara telefon pana in noiembrie 2014? 🙂
- aveti un sarbatorit in familie: ii spuneti La Multi Ani de ziua lui si ii dati cadoul de Black Friday?
Fie ca vreti sau nu, veti fi nevoit sa faceti cumparaturi si in cursul anului. Comerciantii care reusesc sa va fidelizeze de Black Friday cu siguranta vor ramane in mintea dvs. si in viitor veti apela cu incredere, din nou, la ei.
In plus, nu toata gama de produse beneficiaza de promotii de Black Friday, ci doar unele specifice. Iar multe dintre reducerile consistente de Vinerea Neagra se realizeaza printr-o colaborare pe intreg lantul de distributie: producator, importator/distribuitor, comerciant, fiecare putand sa taie ceva procente din marja sa de profit, pentru vanzari mai mari, largirea bazei de clienti si, nu in ultimul rand, un „awareness” sporit.
Este drept: pentru anumite produse vanzarile se pot face chiar cu un profit minim pentru comercianti, dar evident in ideea unui castig mai mare in viitor.
Black Friday 2013 – o ultima supapa inaintea potentialei mariri viitoare a preturilor
Toate elementele amintite in cadrul acestui articol pot conduce mai devreme sau mai tarziu si la afectarea preturilor din comertul online. Pe domeniul vanzarilor de produse IT&C cel putin, marjele de profit ale magazinelor se stie ca sunt oricum mici.
Orice crestere a cheltuielilor – legate de transport/curierat, telecomunicatii, chirii ale spatiilor – se va reflecta in preturile viitoare ale produselor.
Pe langa aceste efecte directe, cele indirecte pot fi si mai importante: populatiei ii vor ramane mai putini bani dupa plata impozitelor majorate, a facturilor mai mari la utilitati si dupa cresterea eventuala a preturilor pentru alimente si medicamente.
Ca atare, Black Friday se poate dovedi una dintre nu foarte multele sanse care au mai ramas pentru achizitii de produse de luna durata la preturi foarte bune.
Profitati de el!
Lasă un răspuns