Tot mai multi romani plaseaza comenzi online de pe tablete sau smartphone-uri, insa multi utilizatori evita sa foloseasca serviciile de mobile banking pe aceste dispozitive mobile, din cauza potentialelor probleme legate de securitate, releva doua studii independente.
Dispozitivele mobile inteligente nu mai reprezinta o noutate. Smartphone-urile si, ulterior, tabletele au intrat de cativa ani buni pe piata locala. Romanii utilizeaza aceste dispozitive mobile pentru a comunica, pentru a socializa si pentru a se informa pe Internet. Din functiile acestor echipamente mobile nu lipseste nici partea de divertisment, reprezentata de: muzica, clipuri/filme ori jocuri.
Iata insa ca si achizitionarea de produse si servicii prin intermediul acestor device-uri incepe sa devina ceva obisnuit.
Romanii au inceput sa profite din plin de confortul oferit de shoppingul online, posibil acum aproape oriunde si oricand, cu ajutorul unui device mobil conectat la Internet. Nu mai trebuie sa fii acasa sau la serviciu, in fata unui computer sau a unui laptop, pentru a comanda ceea ce-ti doresti.
Un studiu realizat recent de catre Daedalus Millward Brown, o companie specializata in cercetari de marketing, ne arata dimensiunea fenomenului comenzilor de pe dispozitivele mobile inteligente. Conform sondajului realizat in luna februarie 2014, peste 19% dintre utilizatorii de smartphone-uri si aproape 17% dintre utilizatorii de tablete au cumparat macar un produs online in ultimele 6 luni.
Peste jumatate dintre romani detin un smartphone
Studiul Daedalus Millward Brown releva urmatoarele rezultate:
- in jur de 42% dintre detinatorii de smartphone-uri le utilizeaza, printre altele, pentru a cauta informatii, teste si recenzii despre produsele pe care urmeaza sa le cumpere;
- peste 25% dintre cei chestionati si-au folosit telefonul inteligent pentru a compara preturile la mai multe magazine;
- procentajul celor care fac si pasul final, cel al achizitionarii de pe mobil este putin peste 19%. Rezultatul se refera la cei care au cumparat cel putin un produs de pe Internet cu ajutorul telefonului mobil in ultimele 6 luni.
Cu un an in urma, un sondaj similar arata ca 35% dintre utilizatori foloseau smartphone-ul pentru informari online, peste 21% comparau preturile, in timp ce doar 15% realizau o achizitie de pe Internet.
Un aspect important: 58% dintre participantii la studiul efectuat in februarie 2014 detin un smartphone, comparativ cu doar 44% – cat se inregistra in 2013. Insa cresteri cu adevarat spectaculoase s-au petrecut pe piata tabletelor.
Un roman din 5 foloseste tableta pentru a cumpara produse de pe Internet
Tabletele au fost unele dintre produsele vedeta ale Black Friday 2013. Numarul de tablete vandute a inregistrat o crestere de 37% in trimestrul IV 2013 fata de trimestrul IV 2012. O parte din aceasta crestere poate fi datorata si vanzarilor foarte bune inregistrate de Black Friday 2013.
Nu stim sigur de pe ce dispozitive si-au facut romanii comenzile de Black Friday, dar unele dintre tabletele cumparate cu siguranta vor fi folosite la viitoare comenzi online.
Trebuie sa recunoastem: un factor decisiv in cresterea numarului de tablete vandute in Romania il constituie si pretul din ce in ce mai mic al modelelor de inceput de gama. Astfel, tabletele ieftine s-au bucurat de un mare succes la noi in tara, iar evenimentele de reduceri, precum Black Friday, au facut ca fenomenul sa ia amploare.
Revenind la sondajul Daedalus, aproximativ 17% dintre respondenti au cumparat macar un produs de pe Internet folosindu-se de o tableta. Comparativ cu anul trecut, procentajul s-a triplat. Acest lucru este o consecinta directa a faptului ca 35% dintre cei care au facut cumparaturi online detin o tableta, in crestere fata de rezultatul de 13% inregistrat in urma cu 12 luni.
Totodata, 29% dintre cei intervievati au facut cercetari online folosind tableta, o crestere semnificativa fata de cei 10% intalniti in cadrul studiului de anul trecut. In cazul tabletelor, un tipar se poate observa cu usurinta. Procentele s-au triplat in comparatie cu 2013, iar numarul celor care au comparat preturi pe Internet folosind o tableta nu face exceptie. In jur de 21% au facut astfel de comparatii, fata de 7% in februarie 2013.
Adaptarea site-urilor magazinelor la dispozitivele mobile
Studiul nu s-a rezumat doar la dispozitivele mobile. Realizatorii sondajului au dezvaluit ca 86% dintre respondenti au cumparat un produs de pe Internet cu ajutorul laptopurilor sau al desktopurilor. Diferenta intre procentele tipurilor de dispozitive de pe care s-au realizat comenzi online este mare, insa piata mobila este intr-o continua crestere. De cealalta parte, piata PC-urilor se afla in declin la nivel mondial.
Sondajul, al carui rezultate le-am prezentat, a fost realizat online, pe un esantion de 930 de persoane din Romania. Rata erorii de esantionare este situata intre -4% si +4%. Concluzia in urma raspunsurilor prezentate este cat se poate de simpla: numarul de comenzi online de pe tablete si smartphone-uri se afla pe un trend ascendent.
Administratorii site-urilor de e-commerce nu trebuie sa rateze aceasta oportunitate, considera Daniel Enescu, managing partner la Daedalus Millward Brown. Achizitiile online facute cu smartphone-ul ori cu tableta au crescut vizibil, iar site-urile trebuie sa isi adapteze platformele pentru a fi compatibilie cu aceste dispozitive.
Provocarile designerilor web sunt multiple, deoarece dispozitivele mobile au rezolutii eterogene (de la cele mai mici pana la cele mai mari, ultimele din ele intalnite in cazul celor de tip „Retina display”), dar in acelasi timp au si o diagonala limitata pentru display. In general, au mai putina memorie, iar puterea de procesare este mai slaba decat la echipamentele desktop moderne.
Dar poate cel mai important aspect il reprezinta rata de transfer in Internet, care poate fi foarte lenta (in cazul conexiunilor mobile de date), in functie de semnalul existent intr-o anumita zona si de incarcarea celulei de date.
Astfel, designul site-urilor trebuie sa fie modern, eficient, dar in acelasi timp functional.
O treime dintre utilizatorii de dispozitive mobile nu efectueaza plati online
Alaturi de discutia pe care o implica achizitiile pe Internet de pe tableta sau smartphone, putem prezenta cateva statistici si despre platile online cu ajutorul acestor device-uri.
Un sondaj international releva ca aproximativ 33% dintre utilizatorii de dispozitive mobile evita sa plateasca direct pe Internet pentru produsele sau serviciile cumparate, motivand, printre altele, ca astfel de plati nu sunt sigure. Conform unui studiu efectuat de Kaspersky Consumer Security Risks, posesorii de smartphone-uri si tablete nu au incredere indeajuns de mare pentru a face tranzactii online, precum plata unor bunuri pe site-urile magazinelor de comert electronic.
Cu toate ca este simplu sa platesti online, 23% dintre utilizatorii de smartphone-uri si 45% dintre utilizatorii de tablete nu se simt in siguranta sa-si introduca detaliile financiare pe Internet folosind aceste device-uri.
Un motiv principal consta in faptul ca infractorii cibernetici si-au indreptat atentia catre piata mobila. Conform mai multor studii de piata, Android este in prezent cel mai popular sistem de operare din lume, cu o cota de piata de putin peste 60% in materie de tablete, respectiv aproape 80% in cazul smartphone-urilor. Drept rezultat, 99% dintre virusii dispozitivelor mobile se regasesc pe telefoanele si tabletele care ruleaza Android. Sondajul mai arata ca 11% dintre respondenti nu ar cumpara un dispozitiv cu sistem de operare Android, pentru ca nu s-ar simti in siguranta pe Internet, cu atat mai putin sa faca tranzactii financiare.
Mobile banking: online banking de pe dispozitive mobile?
Acelasi sondaj si-a indreptat atentia si catre serviciile de mobile banking. Si in Romania, aproape toate bancile ofera posesorilor de carduri de debit sau de credit posibilitatea de a folosi serviciile de online banking. Clientii isi pot achita facturile si pot face tot felul de tranzactii aproape oriunde, oricand si cu ajutorul oricarui dispozitiv conectat la Internet.
Un astfel de serviciu poate fi accesat si de pe tablete sau smartphone-uri, dar foarte multi utilizatori evita sa acceze contul de online banking de pe aceste dispozitive din cauza presupusei securitati scazute. Analiza Kaspersky confirma ca 31% dintre cei intervievati nu ar accesa contul de online banking de pe un dispozitiv mobil. Ei considera ca e mai bine sa fii prudent, decat sa iti para rau ulterior.
Studiul Kaspersky a fost realizat impreuna cu agentia B2B International, in 19 tari din lume, in vara anului 2013. Cei 8.605 de participanti la sondaj aveau peste 16 ani si majoritatea lor covarsitoare erau utilizatori de Internet si posesori de diverse device-uri mobile.
Tranzactiile online se desfasoara in conditii de siguranta, spun expertii
Desi numarul consumatorilor romani care efectueaza cumparaturi pe Internet este in crestere, majoritatea platesc cu cardul doar atunci cand nu au alternativa – de exemplu, in cazul achizitiilor online din strainatate. Pe site-urile magazinelor online din Romania, aleg de cele mai multe ori varianta platii ramburs. Mai multe statistici despre utilizarea cardurilor in Romania puteti gasi intr-unul din articolele noastre recente.
Una din cauzele pentru care romanii folosesc mai putin frecvent cardul ca si modalitate de plata pentru achizitiile domestice ar putea fi legata de neincrederea in securitatea tranzactiilor. Expertii ne asigura insa ca securitatea este extrem de ridicata, atat timp cat utilizatorii respecta anumite reguli.
OTP Bank si Centrul National de Raspuns la Incidente de Securitate Cibernetica (CERT-RO) au realizat un ghid cu privire la „securitatea serviciilor Internet Banking si Online Shopping„. Parteneriatul isi doreste sa educe publicul roman, dovedind oamenilor ca tranzactiile online se pot realiza in siguranta. Ghidul ne invata ce este online banking-ul, de ce este sigur, care sunt indiciile unei tentative de frauda si cum ne putem proteja.
O astfel de extra-protectie este data de catre un sistem popular de securitate numit 3D-Secure, dezvoltat de VISA si MasterCard. 3D-Secure consta in solicitarea unei parole de fiecare data cand utilizatorul efectueaza o plata pe Internet, indiferent de dispozitivul folosit.
Sistemul se activeaza foarte usor, iar parola este aleasa de utilizator. In cazul in care cineva afla detaliile cardului dumneavoastra (prin clonarea, pierderea sau furtul cardului), nu va putea efectua plati online pentru ca nu cunoaste parola setata de dumneavoastra.
Tactica optima pentru Black Friday 2014
Avansul tehnologic nu poate fi negat. Smartphone-urile si tabletele actuale sunt mai mari, mai performante, deseori mai ieftine decat generatiile anterioare. Majoritatea comerciantilor au inteles avantajul oferit de un site optimizat pentru dispozitivele mobile, astfel incat, la ora actuala, exista si in Romania destule site-uri e-commerce cu design responsive sau cu site mobil dedicat.
Cumparaturile de Black Friday se pot realiza comod de pe smartphone-uri sau tablete conectate la Internet, in drum spre job sau chiar de la munca (evident, intr-o pauza 🙂 ).
Totusi, pentru cei care vaneaza produsele la cele mai bune preturi, care se afla intr-o cantitate limitata (asa numitele „door-busters”), rapiditatea in gasirea celor mai bune oferte si in realizarea comenzilor este cruciala. In astfel de situatii, un desktop sau un laptop se poate dovedi superior, nu neaparat datorita unei conexiuni la Internet potential mai performante, cat mai ales avantajului oferit de dispozitivele periferice de introdus comenzi (mouse, tastatura), care sunt in general mai rapide decat „touch”-ul de pe device-urile mobile.
Lasă un răspuns