Black Friday este doar unul dintre evenimentele anuale ce strang laolalta in magazine multimi de oameni in goana lor dupa cumparaturi la preturi reduse. Sunt multe alte ocazii in care putem avea parte de cozi, imbranceli, busculade si haos la cumparaturi. Iar romanii nu sunt singurii protagonisti ai unor astfel de intamplari.
Va invitam sa vedeti cum stau lucrurile peste ocean, dar si pe batranul continent. V-am prezentat deja un Top 10 cozi la cumparaturi in Romania chiar inainte de Black Friday 2013. Poate ati crezut ca aceste cozi sunt specifice Romaniei, ca o reminiscenta a sistemului comunist instalat la noi in tara aproape jumatate de secol.
Iata insa ca putem intalni aceleasi slabiciuni pentru chilipiruri si pe alte continente: Black Friday, Boxing Day ori alte evenimente importante de shopping pot crea adevarate cozi si buluceli, si in afara Romaniei.
10. Toronto Eaton Centre – imbulzeala de Boxing Day 2010
Boxing Day se celebreaza a doua zi de Craciun in Marea Britanie si tarile din Commonwealth. Aceasta zi, in care se pot gasi printre cele mai bune oferte din tot anul, este considerata varianta englezeasca a Black Friday, cel din urma eveniment aparand in Statele Unite ale Americii.
Cu siguranta este aglomerat si in Bucuresti a doua zi de Craciun in malluri, dar ceea ce vedem la Eaton Centre din Toronto, Canada, de Boxing Day 2010, parca este la un alt nivel: foarte multa lume, cozi, inghesuiala. Nu este haosul pe care-l vom intalni in urmatoarele clipuri, dar nici prea comod sa faci cumparaturile in aceste conditii nu poate fi.
Ofertele si promotiile fac insa ca Boxing Day sa ramana una dintre cele mai aglomerate zile de shopping ale anului in tari precum Anglia, Canada, Australia ori Noua Zeelanda.
9. Franta – fuga dupa primele solduri din 2013
Credeati ca francezii sunt mai manierati, atunci cand vine vorba de promotii, reduceri si oferte?
Locuitorii din Villeneuve-d’Ascq, o comuna din apropierea Lille, nordul Frantei, s-au trezit dis-de-dimineata ca sa prinda primele reduceri din 2013 in magazinul Cora. Nu stim cate grade erau in urma cu un an in acea zona, dar clientii pareau vioi si s-au grabit sa puna mana, la propriu, pe produsele mult dorite aflate in promotie.
Strecurarea pe burta la intrarea hipermarketului, alunecarea pe podeaua din magazin, cazaturile sau micile imbranceli inerente in astfel de cazuri sunt doar detalii, ce conteaza mai putin pentru cumparatorii euforici.
8. Navala clientilor la Super Target, SUA, de Black Friday 2010
Pe locuri… fiti gata… start! La ce? La cumparaturi! Carucioarele sunt optionale.
Pentru a fi primii la ora 4 dimineata – cea a deschiderii hipermarketului Super Target din Midvale, Utah, din SUA – unii cumparatori au asteptat pana la 9 ore in frig. Strigatele de entuziasm se impletesc cu zanganitul carucioarelor intr-o imagine clasica pentru societatea de consum.
Preferatele cumparatorilor se pare ca au fost jucariile, semn ca si in SUA aprovizionarea cu cadourile de Craciun se face de Black Friday.
7. Aglomeratie in magazinele din Londra de Boxing Day 2011
Imaginea amatorilor de chilipiruri alergand pe scarile rulante din marile lanturi de magazine din Londra, cu ocazia Boxing Day, este una deja obisnuita.
Multimea de localnici, dar si de turisti, parca nu se mai termina: promotiile sunt ca un magnet pentru cumparatori, dornici sa faca o afacere buna. Faptul ca Boxing Day este o zi libera prin lege in Regatul Unit al Marii Britanii nu face decat sa ajute la marirea vanzarilor si la cresterea afluxului de vizitatori din magazine.
6. Busculada in Buffalo, New York, de Black Friday 2010
Aglomeratia la cumparaturi nu este doar incomoda, ci poate avea urmari de-a dreptul neplacute. Nimanui nu-i place sa fie impins din spate de un puhoi de oameni euforici in asteptarea discounturilor sau, mai grav, sa cada sub aceasta avalansa si sa fie calcat in picioare.
O multime de oameni obositi, care asteapta de ore bune in fata magazinelor inceperea programului, poate crea un mic haos la startul cursei cumparaturilor. Acest lucru s-a intamplat si in North Buffalo, statul New York, SUA, cu ocazia Black Friday 2010. La ora 4 dimineata, hipermarketul Target a deschis usile, dar, in goana dupa promotii, cativa oameni s-au impiedicat si au fost calcati de cumparatorii grabiti aflati in spatele lor.
Panica si debandada create au pus rapid stapanire pe intrarea magazinului. Dupa cateva zeci de secunde de tipete ale celor calcati in piciodare, lucrurile au reintrat in normal, cu ajutorul unei persoane insarcinate cu securitatea magazinului si a unor voluntari.
Cel putin o persoana a avut nevoie de investigatii si ingrijiri medicale. Daca insa credeti ca acesta este cel mai grav lucru care vi s-ar putea intampla in poate cea mai aglomerata zi de cumparaturi a anului, puteti citi si alte intamplari de Black Friday, nerecomandate celor slabi de inger.
5. Frenezia acapararii produselor – Honolulu, Hawaii, BF 2010
Raspundeti sincer: care este primul lucru care va vine in minte cand auziti de Hawaii? Plaje, soare, coroane de flori in jurul gatului?
Se pare ca locuitorii din Hawaii au si ei preocuparile lor mercantile: clipul de mai sus a fost filmat intr-un magazin Walmart din Honolulu, Hawaii, in noiembrie 2010, de Black Friday. Puteti observa frenezia cu care clientii insfaca cutiile cu produse aflate la promotie.
4. Nebunia creata de promotia la aparatele de facut gofre – Arkansas, SUA, Black Friday 2011
Din pacate, multe dintre produsele pentru care romanii se inghesuie la promotii sunt unele de baza: zahar, ulei, faina. Pentru ce se inghesuie insa americanii sa dea 2 dolari?
Aparatele pentru facut gofre (vafe) au fost la mare cautare de Black Friday 2011 in Little Rock, capitala statului Arkansas, SUA. Oferta de doar 2$ pentru un astfel de „sandwich maker” pur si simplu i-a innebunit pe clienti. Imbrancelile si harmalaia generate sunt edificatoare.
3. Magazin de retail luat cu asalt de Black Friday 2011 in SUA
Suntem obisnuiti cu cozile de la noi si cu accesul greoi in hipermarketuri. Ce se intampla atunci cand ai intr-adevar o mare de oameni care asteapta, dar si o deschidere pe masura a intrarii in magazin? Cateva sute de oameni iti invadeaza incinta in sub 30 de secunde!
Magazinul de fashion retail Urban Outfitters din Thousand Oaks, California, a fost luat cu asalt de cumparatori, cu ocazia Black Friday 2011. Multimea a asteptat linistita miezul noptii, cand magazinul a permis accesul.
Ce a urmat, puteti vedea… Priviti doar detectoarele de securitate, care par sa stea in calea cohortelor de clienti si tremura in toate directiile (unul dintre ele a fost calcat la propriu in picioare).
2. Cursa mireselor – Boston, SUA, 2009
Cum te comporti cand poti cumpara rochia de mireasa mult visata de la preturi cuprise intre 3.000 si 10.000 de dolari la doar 700 de dolari? Sau cand poti da 250$ pe o rochie cu pret de lista de 1500$?
Vorbim despre peste 2.000 de rochii, cu design personalizat, si despre peste 1.000 de viitoare mirese ce au dat navala la ora 8 dimineata in Hynes Convention Center din centrul Bostonului, SUA. Insotite de ajutoare – prietene apropiate si membri ai familiei – viitoarele mirese asteptau inca de la 7 seara in fata magazinului.
Faza intai consta in colectarea a cat mai multor rochii de catre membrii grupului, care ulterior trebuiau probate de viitoarea mireasa. Astfel, intregul stoc din magazin s-a evaporat in decurs de doar cateva zeci de secunde. Cea de-a doua faza presupunea o tehnica desavarsita a negocierii, deoarece grupurile incepeau sa schimbe modele intre ele, in functie de tipul rochiilor, masura si culoare, in prima etapa nefiind timp pentru astfel de fineturi. 🙂
„Running of the Brides” (n.r. „Cursa mireselor”) este un eveniment inaugurat in 1947 de catre Filene’s Basement din Boston. Desi de un real succes, evenimentul nu a putut salva magazinul, care a intrat in faliment la sfarsitul lui 2011.
1. Haos la deschiderea unui magazin de electronice – Brazilia 2010
Nu, nu este un film de scurt-metraj: este ceea ce s-a intamplat in realitate la deschiderea unui nou magazin de electronice din Brazilia.
Un nou centru „Atacadão dos Eletros” s-a deschis in mai 2011 in João Pessoa, in estul Braziliei. Ca orice magazin nou lansat, pentru a incerca sa acapareze de la bun inceput o cota de piata cat de mica in zona si pentru a se impune, ofera promotii si reduceri spectaculoase de pret inca de la inaugurare.
Promotiile bune la electronice (sursele vorbesc despre oferte foarte tentante la televizoarele LCD) au atras peste 5.000 de oameni la deschidere. Acestia au fortat intrarea si, desi angajatii si fortele de securitate din magazin au incercat sa opuna rezistenta initial si sa controleze lucrurile, si-au dat seama ca nu au sanse de reusita si au renuntat. Ce a urmat, pare desprins dintr-un film de groaza.
Rapoartele de presa indica faptul ca, in urma incidentelor, 50 de persoane au fost ranite si o femeie in varsta a decedat la spital.
Bonus: Incaierare la Walmart in Texas, de Black Friday 2013
Un televizor cu diagonala de 27″, vandut la doar 75$ de Black Friday 2013, a reprezentat marul discordiei intre doua femei aflate la cumparaturi la Walmart.
Politistii din oraselul Palmhurst, Texas, din SUA, au avut ceva de munca pentru a le desparti pe cele doua femei care incepusera sa se bata pe televizorul aflat la oferta de Black Friday. Politistii au intervenit totusi prompt, nelasand lucrurile sa degenereze si mai mult. Astfel, cele doua femei nu s-au ales cu niciun televizor, ci cu cate o citatie pentru comportament turbulent.
Cozile, inexistente in mediul online
Metodele agresive de promovare, evenimentele dedicate shoppingului si eventualele cozi, busculade si incaierari ce pot aparea in magazine sunt specifice societatii de consum. Dupa ce ati vizionat cum se comporta oamenii din alte tari si de pe alte continente in fata unor situatii similare, poate veti fi mai indulgenti cu compatriotii nostri. Sau poate nu.
La vederea unor astfel de circumstante neplacute – imbulzeala, agitatie, violenta – prilejuite de comertul clasic in cadrul evenimentelor dedicate shoppingului, devin si mai clare multiplele avantaje oferite de comertul online. Cumparaturi linistite!
Lasă un răspuns