Ne aflam in apropierea unui eveniment care este speculat in ultimii ani si de catre comerciantii romani. Vorbim despre Valentine’s Day, denumita si „sarbatoarea indragostitilor”, care este celebrata in fiecare an pe 14 februarie.

Valentine’s Day – o ocazie de a oferi flori persoanei iubite.
Desi in luna iubirii promotiile nu sunt la fel de mari precum cele din luna cadourilor, indragostitii vor avea parte de surprize placute din partea magazinelor.
Cei care sunt ahtiati dupa cumparaturi se bucura de inca un prilej de a-si achizitiona si mai multe produse la promotii. Insa unii oameni pot deveni confuzi cu atatea „sarbatori importate”, tinand cont ca au patruns in tara noastra de doar cativa ani.
De aceea va invitam sa aflati care sunt asemanarile si deosebirile dintre Black Friday si Valentine’s Day. Ce au cele doua evenimente in comun? Si ce le desparte?
5 deosebiri intre Black Friday si Valentine’s Day
Nu este greu sa identificam diferente intre Vinerea Neagra si Ziua Indragostitilor. Vi le prezentam pe primele cinci care ne-au atras atentia:
1. Simbolistica distincta
Black Friday a devenit un eveniment pur comercial, care nu are lucruri in comun cu iubirea. Cumparatorii se imbrancesc, se lupta, stau la cozi si ar face orice ca sa puna mana pe produsul mult visat. Totusi, aceste confruntari fizice pot fi evitate facand cumparaturile de pe internet.
Valentine’s Day reprezinta sarbatorirea unui sfant al religiei crestine, cunoscut ca Valentinus. Se spune ca oficia casatorii pentru soldatii carora le fusese luat acest drept, dar si tot felul de slujbe religioase pentru crestini. Intre timp, 14 februarie a evoluat intr-o sarbatoare a iubirii, care invita barbatii sa curteze femeile, oferindu-le felicitari, flori, figurine si dulciuri.
2. Produse cautate din domenii diverse
Cele mai cautate produse in Vinerea Neagra sunt cele din domeniul electro-IT, cum ar fi smartphone-urile, tabletele, laptopurile si televizoarele.
Intrucat Valentine’s Day este sarbatoarea iubirii, cumparatorii vor cauta cadouri speciale pentru persoana indragita. Printre produsele populare putem regasi florile, ciocolata si bomboanele, bijuteriile, parfumurile, dar si produsele cosmetice de ingrijire a corpului.
3. Provenienta si istorie diferite
Probabil stiti ca Black Friday provine din Statele Unite ale Americii. Are loc in prima vineri de dupa Ziua Recunostintei, cu toate ca vanzatorii autohtoni au decis sa devanseze Black Friday 2013 cu o saptamana.
O parere gresita despre Ziua Indragostitilor este ca sarbatoarea provine tot din SUA. Valentine’s Day este denumita astfel dupa Sfantul Valentin al Romei si a fost stabilita cu multe sute de ani inainte ca SUA sa se formeze.
Legenda spune ca Sfantul Valentin al Romei a fost executat de catre conducatorul Imperiului Roman tocmai pentru ca oficia casatorii pentru soldati. Inainte de executia sa, a lasat o scrisoare de adio pe care a incheiat-o cu „Valentinul Tau”. De aceea, o fraza des intalnita in aceasta perioada este „will you be my Valentine?”
Nici macar comercializarea acestui eveniment nu a plecat din SUA, englezii fiind raspunzatori pentru acest lucru. La inceputul secolului al XIX-lea au fost construite fabrici de felicitari, urmand ca la mijlocul aceluiasi secol o americanca, Esther Howland, sa popularizeze felicitarile de Valentine’s Day in SUA.
4. Sarbatoarea iubirii exista deja in Romania
In tara noastra nu exista un echivalent pentru Black Friday. Vinerea Neagra este ceva relativ nou pentru romani, eveniment ce a inceput sa devina popular in ultimii 2-3 ani.
In schimb, Valentine’s Day avea un echivalent pe meleagurile romanesti: Dragobetele. Aceasta sarbatoare semnifica sfarsitul iernii si inceputul primaverii, prilej pentru fete si baieti sa se adune laolalta, sa adune flori, sa cante, sa danseze si sa isi gaseasca un partener de viata.
5. Diferenta clara cromatica: negru vs roz
Poate una dintre primele diferente sesizate este culoarea diferita utilizata cu precadere in prejma celor doua evenimente, atat de magazinele clasice, de site-urile online, cat si de reclamele comerciantilor.

Valentine’s Day vs Black Friday. Sau roz vs negru.
Daca in cazul Black Friday, avem un indiciu chiar in nume – negrul fiind culoarea specifica acestei pseudosarbatori, in cazul Valentine’s Day, avem alte culori caracteristice: roz si rosu.
5 asemanari intre Ziua Indragostitilor si Vinerea Neagra
Chiar daca tema Valentine’s Day este clar diferita de cea de Black Friday, cele doua evenimente au destule puncte comune. Incercam sa le evidentiem:
1. Cadourile pentru cei dragi – la ordinea zilei
Black Friday da startul sezonului de cumparaturi si este optim pozitionat in calendar pentru a fi un bun prilej de a cumpara cadouri pentru Sfantul Andrei, Sfantul Nicolae sau chiar si pentru Craciun. Multe produse beneficiaza de promotii agresive de Black Friday, astfel incat sunt destui romani care le cumpara pentru a fi facute cadou copiilor sau celor sarbatoriti in perioada de dupa Vinerea Neagra.
De cealalta parte, chiar daca tinta cadourilor este in general prietenul, iubitul, partenerul de viata, acestea nu lipsesc din „meniul” Valentine’s Day.
2. Profiturile magazinelor, in crestere la fiecare (pseudo)sarbatoare
Cu voia sau fara voia unora dintre noi, societatea de consum si-a facut prezenta si in Romania, dupa ’89. Pentru societatea moderna, consumul este un pilon esential de sustinere a economiei. Orice ocazie de a vinde in plus, de a-l sensibiliza pe potentialul client, este speculata de comercianti. Iar rezultatele nu intarzie sa apara.

Magazinele cu produse specifice Valentine’s Day nu duc lipsa de clienti in aceasta perioada.
Atat de Black Friday, cat si de Valentine’s Day, magazinele vand mai mult decat de obicei. Promotiile sunt tematice, vanzatorii incerca sa se impuna cu reduceri insemnate de Black Friday, iar de Valentine’s Day clientii sunt atrasi cu cadouri speciale pentru indragostiti.
3. Evenimentele importate nu sunt pe placul tuturor
Exista si romani indignati de aceste „sarbatori imprumutate”. Ei cred ca ne lasam prada consumului exagerat si ca ar trebui sa ne concentram pe sarbatorile noastre, traditionale.
Totodata, multi deplang cozile si isteria create de Black Friday, precum si prezenta multor cadouri kitsch de Valentine’s Day in ofertele magazinelor online si offline.
4. Dilema eterna a reducerilor: sunt ele reale sau nu?
Reducerile si promotiile sunt un adevarat magnet pentru cumparatori. Sunt insa destule persoane care cred ca reducerile de preturi cu ocazia acestor evenimente nu sunt tocmai reale, deoarece comerciantii ridica nivelul preturilor cu ceva timp inainte de Vinerea Neagra sau Ziua Indragostitilor, urmand ca procentele taiate sa para mai mari, artificial.
Am discutat despre pretul de referinta: ce reprezinta si cum se calculeaza, dar am observat destule cazuri cand comerciantii uita sa calculeze corect reducerile. Astfel, desi preturile pot fi bune punctual, exista si multe cazuri in care reducerile sunt umflate, ceea ce poate transforma o oferta intr-adevar avantajoasa intr-una de nerefuzat.
5. Numarul mailurilor comerciale primite, in crestere
Mesajele comerciale sunt in crestere cu orice ocazie care poate genera mai multe vanzari. E-mailurile legitime – din partea site-urilor unde ne-am abonat de buna voie, dar si mesajele nesolicitate, sunt in crestere in aceasta perioada.
Chiar daca nu va intereseaza aceste evenimente, in perioada premergatoare Black Friday sau Valentine’s Day, va puteti trezi cu mai multe e-mailuri in casuta postala electronica decat de obicei.
Aveti si alte asemanari sau deosebiri de impartasit? Asteptam sugestiile voastre!
Lasă un răspuns