Odata cu incheierea Black Friday 2013, au aparut si primele sondaje cu privire la desfasurarea evenimentului, rapoartele aratand ca romanii au fost destul de nemultumiti de reducerile oferite de catre magazine.
Black Friday a inceput cu o saptamana mai devreme in Romania anului 2013. In ciuda acestui aspect, mai multe sondaje au fost comandate inainte de eveniment, cu scopul de a determina ce vor sa isi cumpere romanii in Vinerea Neagra si cati bani sunt dispusi sa cheltuiasca.
Ce indicau sondajele ca vor cumpara romanii de Black Friday, inainte de inceperea evenimentului
Conform unui studiu realizat de site-ul 1424.ro, 19% dintre respondenti au declarat ca au lista deja facuta si ca vor cumpara cel putin un produs de Black Friday 2013. Alti 46% au declarat ca vor urmari campaniile indeaproape si ca vor cumpara ceva doar daca ofertele sunt indeajuns de bune. Dintre cei intervievati, 47% au spus ca vor cumpara online, 37% din magazinele specializate, iar 12% din hipermarketuri sau supermarketuri.
Studiul a determinat ca 26% dintre femei isi vor cumpara o tableta sau un smartphone, 15% un laptop sau computer, iar 13% produse fashion. In randul barbatilor, lucrurile stau diferit, intrucat 34% au dezvaluit ca isi vor cumpara un produs care are legatura cu lumea gaming-ului (jocuri video), 31% laptopuri ori computere, iar 13% dispozitive mobile.
In acel moment, 35% dintre participantii la sondaj afirmau ca vor cheltui peste 1.000 de lei pe produse. La polul opus, 17% dintre cei intervievati au spus ca vor cumpara produse de maximum 100 de lei. Topul era completat de persoanele care au raspuns ca vor scoate din buzunar intre 100 si 500 de lei (30%), iar restul de 18% au afirmat ca vor avea la dispozitie un buget cuprins intre 500 si 1.000 de lei.
Studiul a fost realizat online, in urma raspunsurilor a 778 de tineri cu varsta cuprinsa intre 14 si 24 de ani. Mai multe informatii, precum si un infografic, puteti regasi in articolul dedicat acestui sondaj, pe blogul Zelist.
Sondaj iVOX: preferatele romanilor de Black Friday – dispozitivele mobile, electronicele si electrocasnicele
iVOX a realizat un sondaj pentru evoMAG chiar inainte de Vinerea Neagra 2013. Rezultatele au aratat ca peste 16% dintre participantii la chestionar au vrut sa achizitioneze un telefon mobil, putin peste 12% electrocasnice mici, iar doritorii de laptopuri si tablete atingeau fiecare cote de peste 10%, in timp ce aproape 9% dintre respondenti au spus ca isi doresc sa cumpere un televizor.
Rezultatele sondajului iVOX, realizat inainte de prima runda de Black Friday (22 noiembrie 2013), au avut la baza 1.137 de raspunsuri la intrebari, dintre care 555 au fost din partea persoanelor de sex feminin, reprezentand 48,8% din total. Desi in 2013 au continuat sa apara oferte promotionale de Vinerea Neagra si in alte domenii (turism, asigurari, imobiliare, abonamente de telecomunicatii etc.), concluzia pe care o putem trage din acest sondaj este ca Black Friday ramane in continuare un eveniment cu asteptari mari pe partea de produse electro-IT.
Sondaje Black Friday 2013: cele mai populare magazine si produse
Intrucat Black Friday 2013 s-a incheiat, un nou sondaj a fost realizat de catre agentia de cercetare a pietei Exact Cercetare si Consultanta. Concluziile au fost prezentate intr-un raport, care a dezvaluit si cel mai popular magazin in randul romanilor. Astfel, eMAG s-a instalat confortabil pe locul intai, datorita faptului ca 38 la suta dintre persoanele intervievate au decis sa faca shopping pe acest site in perioada Black Friday. Locul doi a fost ocupat de catre retailerul Altex – cu o cota de 12%, iar Flanco a completat podiumul, cu 11 procente.
Topul celor mai cautate produse a fost condus de electrocasnice – cu o cota de 24%, iar calculatoarele si accesoriile au ocupat locul al doilea – cu 18%. Locul trei a fost asigurat de electronice, cu 13 procente.
Mai mult de 50% dintre romani au cumparat macar un produs in Vinerea Neagra
Conform studiului Exact CC, citat de IAA, 50% dintre romani au cumparat macar un produs aflat la reducere pe parcursul campaniei de Black Friday 2013. Numarul este in crestere fata de 2012, cand doar 31% dintre romani au raspuns, in cadrul unui sondaj similar, ca au achizitionat un produs de Black Friday.
In medie, o persoana a cumparat 2,3 produse, pe care a cheltuit 935 de lei, fata de 690 de lei anul trecut. Totusi, 27% dintre cei intervievati au cheltuit mai putin, in plaja 100 – 300 de lei. Peste 16% au scos din buzunar o suma intre 300 si 500 de lei, iar 11% au platit intre 700 si 1.000 de lei. Un procentaj similar cu cel din urma a fost inregistrat si de catre romanii cu bugete mai mari de cumparaturi, care au cheltuit peste 2.000 de lei cu ocazia Black Friday.
Majoritatea romanilor, nemultumiti de ofertele si reducerile magazinelor
Referindu-ne in continuare tot la studiul Exact CC, aproximativ 74% dintre cei care au cumparat macar un produs, au declarat ca reducerile magazinelor nu au fost satisfacatoare. Mai mult, 86% dintre ei au spus ca ar fi cheltuit in plus in perioada 22-30 noiembrie 2013, daca ofertele ar fi fost mai bune sau daca produsele pe care ar fi vrut sa le cumpere s-ar fi aflat pe lista de promotii.
Nemultumirea probabil provine si din asteptarile mult prea mari: aproximativ 40% dintre cei chestionati s-au asteptat la reduceri cuprinse in intervalul 40-50%, iar peste 50% din totalul celor intervievati au afirmat ca nu au cumparat anterior produsele preferate, in speranta ca le vor regasi la reducere. Printre bunurile care ar fi fost cumparate de Black Friday 2013, daca asteptarile ar fi fost indeplinite, s-ar fi aflat telefoanele mobile, laptopurile, tabletele si computerele, cu un procent cumulat de 75%.
Online vs offline. Cum cumparam de Black Friday?
Batalia dintre mediul online si magazinele fizice a fost castigata de prima categorie. Aproximativ 65% dintre romani au facut shopping in mediul online, iar 35% au cumparat produse direct din magazinele fizice.
In mod oarecum surprinzator, 60% dintre romani au spus ca au fost multumiti de procesul de cumparare, iar 70% au laudat termenele de livrare. O mare contributie la aceste rezultate imbucuratoare au avut-o si firmele de curierat, care si-au facut foarte bine temele anul acesta.
Studiul Exact CC a fost realizat via Internet, in perioada 30 noiembrie – 3 decembrie 2013, pe un esantion de 724 de persoane din mediul urban, cu varste cuprise intre 16 si 70 de ani. Concluziile pot fi trase de fiecare cititor in parte, insa, una peste alta, Black Friday 2013 a fost un real succes, atat pentru magazinele online, cat si pentru cele din mediul offline.
Ramane de vazut daca retailerii vor arunca un ochi peste rezultatele acestor sondaje, pentru a vedea ca multi cumparatori ar fi vrut reduceri mai insemnate si un numar mai mare de produse aflate in promotie. Ca urmare, vom urmari cu interes daca isi vor imbunatati ofertele anul urmator.
Lasă un răspuns