Black Friday s-a impus ca lider incontestabil al evenimentelor de reduceri in Romania ultimilor ani. Cumparatorii privesc campaniile promotionale din perspectiva economiilor realizate, iar comerciantii din cea a incasarilor si a numarului de clienti atrasi pe site ori in magazine. Doi bloggeri romani, Costin Cocioaba si Alexandru Negrea, au realizat interviuri cu reprezentantii mai multor magazine online locale. Printre altele, din e-book-ul publicat, aflam cum se raporteaza e-commerce-ul autohton la Vinerea Neagra.
Se pare ca fenomenul Black Friday a cucerit Romania. De la un an la altul, reprezentantii magazinelor anunta trafic si vanzari record in ultima parte a lunii noiembrie. Cumparatorii se pregatesc din timp: economisesc, isi fac calcule si incearca sa anticipeze promotiile de Black Friday.
De celalalta parte, magazinele, online si offline, isi pun la punct ofertele cu luni bune inainte de marele eveniment al reducerilor si isi calibreaza infrastructura proprie, care va fi solicitata la maximum.
Este cunoscut faptul ca Black Friday este testul suprem pentru majoritatea magazinelor in privinta traficului online de pe site-uri, a numarului de comenzi ori a livrarii coletelor. Iata cum vad cateva magazine online din Romania fenomenul Black Friday local.
Cheia succesului in e-commerce: fidelizarea clientilor noi
Primul care a raspuns la intrebarea din titlu a fost Bogdan Axinia, vicepresedinte Platforms & Marketing la eMAG.ro. Acesta aminteste ca eMAG este magazinul care a reusit sa aduca Black Friday in Romania in anul 2011.
Este drept, in Romania au mai existat incercari de impunere a evenimentului adus de peste Ocean si inainte de 2011, dar impactul in piata a fost unul mai degraba slab. Astfel, prima editie de Vinerea Neagra cu adevarat importanta in comertul online romanesc este considerata cea din anul 2011. De atunci, notorietatea evenimentului a marcat cresteri puternice de la un an la altul.
Conform unor sondaje Daedalus, aproximativ 4,1 milioane de romani auzisera de aceasta campanie de shopping in 2012, iar 27% dintre acestia planuiau sa cumpere cel putin un produs cu acest prilej. Popularitatea Black Friday a crescut serios in 2013, cand in jur de 7,4 milioane de romani erau la curent cu acest eveniment.

Unul din posterele online publicate de eMAG in anticiparea evenimentului Black Friday 2013.
Reducerile masive „incurajeaza consumul si aduc valoare pentru consumator”, a declarat Bogdan Axinia. Reprezentatul eMAG a adaugat ca Black Friday a ajutat, pe langa atragerea de noi clienti, si la fidelizarea celor existenti.
Acest aspect este confirmat de Tudor Benga, CEO-ul Okian.ro. El este de parere ca o campanie de reduceri va ajuta la fidelizarea clientilor, iar bonusul magazinelor este reprezentat de cresterea incasarilor.
Black Friday aduce clienti noi si vizibilitate magazinelor online
Un alt magazin popular in Romania este F64, cunoscut drept locul de intalnire a pasionatilor de fotografie. Ana-Maria Ilie, e-Commerce Manager la F64.ro, pune accent pe aducerea de clienti noi, cat si pe castigul in notorietate pentru magazin. Black Friday, o campanie atat de populara, va deschide noi orizonturi pentru toti retailerii participanti la eveniment.
Pentru F64, volumul vanzarilor s-a dublat de Black Friday 2013 fata de anul anterior, iar organizarea foarte buna a adus un numar important de noi fani in curtea magazinului. O parte dintre acestia au revenit cu comenzi in primele 6 luni din 2014, ceea ce dovedeste ca investitia in Black Friday poate da rezultate si pe termen mediu, nu doar scurt.

Black Friday 2013 a avut loc in doua etape la F64: pe 22 noiembrie si, respectiv, pe 29 noiembrie 2013.
Atragerea unor clienti noi este si obiectivul celor de la SensoDays.ro, dupa cum a dezvaluit Milena Nedelcu, director al departamentului de marketing al site-ului. Trebuie mentionat ca in urma unui proces de rebranding recent incheiat, produsele disponibile pe fostul site – koyos.ro – s-au mutat pe sensodays.ro, ambele fiind detinute de aceeasi companie.
In urma acestei comasari, oferta disponibila in prezent pe sensodays.ro este diversificata: intalnim de la echipamente IT&C, tablete si smartphone-uri, pana la produse de ingrijire personala, obiecte sanitare sau electrocasnice. Milena Nedelcu a adaugat ca Black Friday este o campanie benefica pentru e-commerce-ul romanesc si ca SensoDays.ro va participa si la editia 2014.
Alen Todorov, Director Achizitie si Conversie la Elefant.ro este si mai transant: campaniile promotionale reprezinta o „strategie comerciala agresiva”, care vor genera „clienti noi, cat si capital”.
O latura mai putin constientizata de cumparatorii online este subliniata de Laura Teposu, Director Dezvoltare la Libris.ro, care a declarat ca desi „vinzi intr-o zi cat intr-o luna”, aceasta campanie nu va genera profituri pe termen scurt. Incasarile cresc, insa reducerile impiedica anumite magazine sa castige altceva in afara de fidelizare si vizibilitate.
„Vanatorii de reduceri” pot fi si ei convertiti
Foarte multi romani se gandesc la reducerile de Black Friday ca la o oportunitate de a cumpara produse din domeniul IT&C, electronice sau electrocasnice. Insa nu trebuie sa uitam segmentul fashion! Ca dovada, o campanie Black Friday de succes a fost inregistrata de FashionDays.ro, mentioneaza Camelia Ganga.
Camelia, Marketing Manager la Fashion Days, a declarat ca vanzarile au crescut semnificativ pe parcursul intregii perioade de Black Friday 2013. Oarecum de asteptat, cel mai avid grup de cumparatori a fost cel al femeilor, cu o cota de piata de 63%, iar produsele cel mai bine vandute de Vinerea Neagra au fost pantofii.

Cateva dintre categoriile de reduceri disponibile pe FashionDays.ro cu ocazia campaniei Black Friday 2013.
De obicei, promotiile ajuta doar pentru o scurta durata la cresterea atat a traficului, cat si a vanzarilor. Insa FashionDays.ro a reusit sa isi fidelizeze clientii prin „crearea unor experiente de shopping placute si mentinerea unui raport calitate-pret corect”.
Un alt reprezentant din zona fashion pune accent pe fidelizarea clientilor. George Mocanu, Sales Manager la ZorileStore.ro, spune ca vanatorii de reduceri pot fi si ei „convertiti ulterior”. ZorileStore nu va lipsi nici la editia 2014 a Black Friday, dupa o editie 2013 de succes.
Fidelizarea cumparatorilor apare mentionata din nou, ceea ce demonstreaza ca este imperios pentru e-commerce-ul romanesc sa ofere servicii cat mai bune. O impresie placuta oferita vizitatorilor cu ocazia Black Friday ii poate face pe acestia sa revina in magazinele online si in restul anului.
Black Friday – testul suprem pentru un magazin online
Catalin Mihailescu, Managing Partner la MarketOnline.ro este de parere ca astfel de evenimente ajuta la dezvoltarea unui site de e-commerce. In cazul MarketOnline, fiecare participare la o editie de Black Friday a reprezentat o experienta importanta.
Invatarea din greselile anterioare a permis site-ului adaptarea ofertelor, alegerea de reduceri mai mari pentru produsele cu adevarat cautate si o livrare in cele mai bune conditii a coletelor in 2013, de Black Friday.
Totusi, Catalin Mihailescu subliniaza ca, in cele din urma, clientii sunt cei mai mari beneficiari ai campaniilor promotionale. Pe de alta parte, marele castig al MarketOnline.ro a fost ca a invatat cum sa faca fata unui volum enorm de vizitatori si, implicit, de comenzi si livrari.
Black Friday ofera posibilitatea de a „misca stocurile imbatranite”
Un alt beneficiu al magazinelor a fost prezentat de catre Mihai Patrascu, CEO-ul evoMAG.ro. Acesta aminteste ca Black Friday ajuta magazinele sa vanda produse mai vechi, cat si produse care „se misca greu”.
Cumparatorii castiga si ei: isi pot permite ca, in acelasi buget alocat, sa comande un produs mai performant, la un pret la care nu ar avea acces oricand pe parcursul anului.

Unele produse din oferta Black Friday 2013 s-au epuizat rapid la evoMAG.ro.
Pentru evoMAG, vanzarile de Black Friday pot reprezenta pana la 15% din cifra de afaceri anuala. De aceea, pregatirile organizatorice si logistice sunt demarate cu luni bune inainte.
Exista site-uri unde reducerile masive nu reprezinta o prioritate
Cu toate ca fidelizarea a fost in prim-plan si la Floria.ro, acest magazin a inlocuit „Black Friday” cu „Black Flowers”. Site-ul a oferit o singura reducere, la un singur produs: 57% la un buchet de cale negre. Clientii au raspuns pozitiv la aceasta campanie, a spus Stefan Chitu, e-Commerce Manager al Floria.ro.
Aceasta ironie la adresa Black Friday arata ca magazinul online de flori nu s-a concentrat foarte mult pe o campanie masiva de promotii, ci mai mult pe una de imagine.
Un alt site care nu face o prioritate din oferirea de promotii de Vinerea Neagra este Pint.ro, fostul RCA-ieftin.ro. Conform lui Alexandru Pintilie, oferirea in permanenta de servicii de calitate este mai importanta decat niste reduceri intr-o singura zi din an.
Multi romani au facut prima achizitie online cu ocazia Black Friday
Mihai Spataru, CTO-ul MyCloset.ro, declara ca retailerii nu au fost pregatiti pentru afluxul de cumparatori cu ocazia primelor editii de Black Friday in Romania.

Foarte multe reduceri au fost disponibile si la MyCloset.ro cu ocazia Black Friday 2013.
Desi este in crestere, piata locala de comert electronic se afla ca volum in urma celor vestice, mult mai dezvoltate. Mihai Spataru arata ca introducerea acestei campanii de reduceri masive a fost pregatita in mod nesatisfacator pentru cumparatori, cel putin in primele editii de Black Friday local.
Site-urile au picat, stocurile nu au fost actualizate in timp real, multe comenzi au fost anulate, livrarea produselor a durat prea mult, iar unii clientii nu au primit ce au comandat.
Multi cumparatori romani, care au decis sa comande online de pe Internet pentru prima data de Black Friday, s-au confruntat cu toate aceste probleme. Experienta lor a fost una mai degraba de cosmar, iar efectele asupra pietei online autohtone au fost negative.
Lucrurile s-au imbunatatit vizibil la ultima editie de Black Friday: magazinele si-au dat seama de importanta si de amploarea fenomenului, au invatat din greselile trecute si s-au pregatit mult mai bine. Incasarile record din 2013 demonstreaza in parte progresele realizate.
Cat conteaza pentru industria locala campania Black Friday?
Putem observa ca romanii sunt atrasi de mirajul reducerilor si intra in „febra cumparaturilor” de Black Friday. Pentru multi reprezinta ocazia perfecta de a comanda un produs la un pret pe care poate nu-l mai intalnesc in alta perioada a anului.
Magazinele online din Romania au observat aceste tendinte si incearca sa profite de ele prin promotii inedite ori oferte spectaculoase. Nivelul de notorietate al evenimentului Black Friday a crescut proportional cu increderea romanilor in magazinele online. Editia 2013 a venit la pachet cu mai putine site-uri picate, comenzi anulate ori livrari intarziate.
Putem afirma ca Black Friday este un eveniment vital pentru multi jucatori din e-commerce-ul romanesc. In aceste conditii, ne asteptam ca de Black Friday 2014 serviciile oferite sa fie la inaltime, iar reducerile si promotiile pe masura asteptarilor.
Puteti citi in intregime raspunsurile date de reprezentatii magazinelor online, in e-book-ul intitulat e-Commerce in Romania 2014, realizat de Costin Cocioaba si Alexandru Negrea.
Lasă un răspuns